Thursday 21 April 2011

Raw Delight.

Raw delight : desserter, glassar, tårtor, bakelser, pajer, småkakor, kex... mmm!

Igår fick jag hem Ericas bok Raw Delight. Oh my God. Det vattnades bokstavligt talat i munnen på mig. Så mycket gott!!! Jag vet inte vad det är men jag har börjat längta efter godsaker. Inte hemska godsaker såsom allt det smågodis som konsulterna på min arbetsplats bjöd på igår. Vi fick tre gigantiska påskägg på morgonen och samtliga var slut före lunch. Jag kände ingenting när jag såg godiset. Inte det minsta lilla behov. Snarare avsmak. Jag har verkligen ingen lust att stoppa sådant skräp i min kropp längre. Jag tycker alldeles för mycket om min tappra kropp som kämpat i så många år med sådant den inte tål. Jag känner en enorm kärlek till den faktiskt. En sådan styrka skall belönas med nyttiga godsaker. Inget annat. Jag vet inte om jag nämnt det tidigare men jag har aldrig varit en älskare av mat. Mat är till för att  man skall överleva. Jag börjar förstå varför. Den mat jag ätit har ju förstört min kropp. Tro sjutton att den inte vill vara med om det. Jag hade ju alltid ont i magen när jag var liten har jag nu fått veta när jag pratat med min mamma om det. Vilken vettig varelse vill utsättas för sådant som skapar smärta? Med tiden lärde jag mig dock att leva med detta det onda. Jag slutade lyssna på min kropp. Nu i påsktider kom jag att tänka på allt festande jag utsatte min kropp för i tonåren. Tänk om jag hade vetat och förstått på djupet hur viktigt det jag stoppar i min kropp är. Det är absolut inget jag gräver ner mig över men jag vet att den här kunskapen funnits länge och jag är lite sorgsen över att min familj inte var redo att ta emot den då. Jag är oerhört tacksam att jag vet idag. Oerhört. Jag känner verkligen hur min tarm börjar läka nu och det är fantastiskt. Jag håller mig till en strikt begränsad diet som huvudsakligen består av ris, potatis, mungbönor och linser. Min kropp njuter =) Dock blir det lite enformigt med samma smakupplevelser hela tiden så därför är det fantastiskt att kunna förgylla en del av måltiderna med hälsosamma godsaker =)

No comments:

Post a Comment