Sunday 3 April 2011

Ghi eller ghee.

Jag gjorde ghi häromdagen! Jag hade köpt ett kilo normalsaltat smör när Ulrika påminde mig om att man skall använda osaltat smör... Jag hade helt glömt bort det. Jag rådfrågade min vän Hasse som är ayurvedisk hälsorådgivare och han sa att det går bra att göra det även på normalsaltat. Det blir inte lika bra kvalité som vid osaltat men det går. Skönt! Då behövde jag inte kasta bort allt smör ;) Ghi är renat smör. Proteinet, som jag inte tål, lägger sig på botten när man gör sitt långkok. Sedan använder jag min ghi som vanligt fett, det tål upphettning bra och jag lägger en klick i min morgonsmoothie m m.

Ta ett halvt kilo eller ett kilo ekologiskt smör. Lägg allt i en tjockbottnad kastrull och låt det sjuda på svag värme. Ca 1h för ett halvt kilo och ca 1,5h vid ett kilo.

IMG_2255Skummet som bildas på ytan skall silas bort. Jag brukar låta det skumma en stund innan jag silar bort. Det skummar mer med normalsaltat är osaltat smör.

IMG_2254

Jag använder en tesil att fånga upp skummet med.

När det slutat skumma och smöret har klarnat och man ser botten på kastrullen är det klart. På botten ligger proteinet och skräpar och det vill man inte ha med så man skall inte röra runt i grytan!

Jag silar min ghi genom melitta-filter. Jag optimerade genom att använda två eftersom det tar sin lilla tid att rinna igenom.

IMG_2258  

1 kg smör blev en knapp liter färdig ghi. Ghin häller jag upp på rena glasburkar och den jag för tillfället använder förvarar jag i rumstemperatur och de andra får vänta snällt i kylskåpet.

IMG_2259

Nykokt ghi.

Färdig ghi doftar lite som kola. Den stelnar sedan.

Superenkelt! Bara  att göra  hemma =))

No comments:

Post a Comment