Sunday 24 April 2011

Raw chokadtårta – recept.

Puh.. tårtan tog lite tid att göra eftersom vi gjorde dubbel sats och vi har ingen matberedare... Jag trodde jag lärde mig efter förra gången när jag följde ett recept där det stod “matberedare” och kämpade på med mixern... Men goood blev den =))

 

IMG_2314

Ovanför mitt vänstra ögonbryn skymtar ett brunt streck – av choklad =)

 

IMG_2321

Kycklingarna är inte raw... men de var till barnen och Mattias =)

 

Receptet kommer ur Ericas Raw Delight som är en heeelt underbar liten bok:

 

Tårtbotten

5 dl valnötter

5-6 msk kakaopulver

en nypa salt

2 msk kokosolja

2 msk honung

15 dadlar

1 1/2 dl cashewgrädde

Avokado-chokladmousse

1 dl färska dadlar

1 dl vatten

4 msk honung

1 tsk vaniljpulver

2 avokador

1 dl kakaopulver

Cashewgrädde

2 dl cashewnötter

2 dl vatten

1/2 vaniljstång eller 1 tsk vaniljpulver ( finns att köpa på ICA ).

  1. Finhacka valnötter i matberedaren
  2. Tillsätt
  3. Tillsätt resten av ingredienserna till tårtbotten. Smaka av om du vill ha det mer “chokladigt”.
  4. Lägg tårtbotten på ett fint fat. Gör den cirka 2 cm hög.
  5. Gör chokladmoussen: blanda dadlar, vatten, honung och vanilj till en röra i matberedaren.
  6. Tillsätt avokado och kakaopulver. Kör till en krämig konsistens.
  7. Bred ut moussen över tårtbotten.

 

Observera: Eftersom min mage är känslig blötlägger jag alltid nötter och om man gör det skall man tänka på att nötterna i så fall av naturliga skäl innehåller mer vatten och då kan man behöva ta lite mindre mängd vatten än vad som står i receptet.

No comments:

Post a Comment