Friday 1 April 2011

Recept vid oroliga magar och när allmäntillståndet inte är på topp.

Jag fick ett ayurvediskt recept av Anna. Jag har sett några stycken liknande på mungbönor men inget som varit så enkelt! Jag gjorde detta till lunch idag:

100 g basmati rice
50 g mung beans
1 msk ghee
1 tsk cumin seeds
1 tsk tumeric powder
0,5 tsk whole fenugreek seeds (for Vata and Kapha dominated persons)
1. Rinse and soak the mung beans for 3 hours
2. Boil 2 dl water in a pan. Add rice and mung beans and tumeric powder and close the lid and simmer the flame.
3. Heat a skillet over medium flame and add ghee. Add cumin seed. When it changes color pour the ghee and cumin seed mixture in the boiling rice and dhal mixture and close the lid till it is done. Serve with salt, chopped fresh coriander and squeeze a lime at the end.

Tänk på att cumin är spiskummin och inget annat! Jag hade bara basmatiråris hemma och jag vet att den rå varianten ofta anses vara den bästa. Men när det gäller basmatiris talas det alltid om att man skall välja det vita för att det är mer lättsmält. Det är faktiskt godare oxå tycker jag. Jag kommer göra den här rätten ofta och då använda vitt basmatiris.

Så här skrev Anna vidare:

“Detta är en känd rätt inom den ayurvediska dieten. Heter Khichadi och den enda rätten som serveras under panchakarma. Bra för människor med låg agni eller som är försvagade p.g.a. feber eller långtidssjukdom. Passar alla kroppstyper. Konsistensen kan vara som en soppa eller risrätt.
fenugreek seeds (bockhornsklöver) People with normal digestion can modify this recipe with adding more spices and one or more vegetables like carrot, broccoli, cauliflower, peas and tomatoes. Vegetables can be added when rice and dahl are half cookes. In the ghee after adding cumin seeds add one medium size chopped onions and 2 pods of garlic can be added. Sauté for sex minute and then put 1 tsk o coriander powder. Fry for a while and then pour this onion mixture in the boiling rice and dhal mixture. And close the lid till it is done. Serve as suggested earlier along wiht pepper powder if desired.”

Tack Anna för receptet!!!! Mitt liv känns lite komplicerat ibland när det är så mycket jag är överkänslig mot just nu så det är så skönt att ha en enkel rätt som dessutom gör mig gott att ta till.

2 comments:

  1. Härligt att du redan prövat receptet!Jag var på kurs i helgen och lärde mig framställa chapati, ghee m.m. Khichadi var väl ganska lätt att göra? ska pröva endera dagen, men på kursen fick jag ett hum om hur det gick till men var inte med och lagade just den rätten.Andra bra proteinkällor är panir, tofu och abdukibönor(tror att de heter så?)Andra bönor och linser anses lite mer svårsmälta. Mungbönor är bäst i detta avseende och särskilt de splittade (gula utan skal)Hela har skalet kvar och kanske är mer näringsrika. Mycket troligt att de går bra att smälta.Gaser är ett tecken på vataoblans. Har läst att vatan kommer ur balans vid flygresor, barnafödsel och magoperationer. Stämmer verkligen!jag som nyss fött barn har massor av gaser och brukar bli sjuk när jag flyger.Dålig sömn och brist på rutiner är en annan orsak, men det vet du ju redan!

    ReplyDelete
  2. Hej Anna!
    Jepp idag gjorde jag den för tredje gången. Nu blev den perfekt =) Jag förkokar mungbönorna i 10 min och sedan lägger jag i ris och gurkmeja.
    Vilken rolig kurs det verkar vara! =) Då kan du oxå göra ghee hemma nu. Jag har aldrig sett gula mungbönor i vanliga affärer. Vet du var man kan köpa dem?
    Att vatan kommer ur obalans vid barnafödseln var nytt för mig. Grattis till nya bebisen då =)

    ReplyDelete