Saturday 28 January 2012

Hur börjar man?

Om man varit allätare i hela sitt liv, som även jag var fram till 38 års ålder, så kan det kännas svårt att veta hur man börjar om man nu successivt vill äta mer hälsosamt. Jag fick denna fråga på facebook häromdagen och jag tänkte dela med mig av svaret eftersom jag tror det kan intressera fler:

“För att uppnå de viktigaste hälsoeffekterna så sluta med alla mejeriprodukter och det röda köttet. Läs på och du kommer få stöd i dina val och känna dig mer motiverad. Eat to Live av Joel Fuhrman är riktigt bra och den innehåller många bra recept. The China Study är den största kartlagda studien över hur animaliskt protein kopplas ihop med cancer. Vill du se en film om ämnet rekommenderar jag varmt Forks Over Knives. Där berättar kardiologer och onkologer om kopplingen till cancer och hjärtsjukdomar. Du vet väl att den forne köttälskaren Bill Clinton numera är vegan för att rädda sin hjärthälsa? Vidare rekommenderar jag dig att läsa följande artikel i läkartidningen för att förstå hur viktigt det är att utesluta mejeriprodukterna. http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/8/8397/LKT0751s3873_3877.pdf

Lycka till! =)

4 comments:

  1. Hamnade i/på/vid din blogg av en slump när jag letade efter ngt om Raw Food. Det är verkligen insprerande att läsa dina inlägg. Spännande att höra om hur du tvättar håret, får prova vid tillfälle!
    Du skrev vid ett tillfälle att om det behövs så äter du mer av det som innehåller B12. Kan du ge ngt exempel på vad du då äter?

    Tack!
    Katta

    ReplyDelete
  2. Hej Katta!
    Välkommen =) Så roligt att du blir inspirerad. Min väg till hälsa har varit en resa som tagit mig förbi olika sätt att äta. Numera äter jag bara frukt och grönsaker och då finns det i princip bara B12 som tillskott att få i sig. Det jag menade tidigare var nog att jag kunde äta sushi någon gång eller kanske någon räka. Min erfarenhet av raw food är att man måste äta ordentliga mängder frukt för att kunna må väl av detta sätt att äta =) Jag skall skriva ett inlägg om jag har kommit dit jag är nu.
    Hoppas det var till någon hjälp annars får du fråga igen!
    Jessica

    ReplyDelete
  3. Hej!

    Bara måste tipsa om den här härliga filmen. En dam på 95 som blivit filmad i sitt hem när hon gör yoga.

    http://vimeo.com/31733784

    ReplyDelete
  4. Vilken förtjusande kvinna! Tack Anna!

    ReplyDelete