Saturday 28 January 2012

B12, proteiner och 80/10/10.

Jag fick två frågor av Jenny som jag ofta får men som är nog så intressanta att känna till svaret på: “…Lite nyfiken på din kost, hur får du i dig fullvärdigt protein? Kommer du att måsta ta B12 ersättning (för det får man väl bara i sig genom animaliska produkter?)…”
Förr trodde man att man behövde få i sig allt protein vid varje enskild måltid. Idag vet man bättre. Äter man varierat av frukt och grönsaker så får man i sig det protein man behöver. Faktum är att du skulle kunna leva på enbart potatis för att få i dig det protein du behöver. Den enda gång man kan få proteinbrist är vid svält. I västvärlden idag är det snarare så att vi äter för mycket protein. Modersmjölk innehåller ungefär 0.9 % protein och detta dricker människan när hon växer som mest.  En banan t ex innehåller ungefär samma procentsats protein som modersmjölk. För mycket protein måste kroppen göra sig av med och det gör den genom att frigöra kalcium och det tar kroppen från skelettet vilket bidrar till benskörhet, bland annat.
Angående B12. Förr fanns B12 i våra jordar. Det finns idag ibland i ekologiska jordar. Om man åt en frukt förr och bara borstade av den lite lätt fick man i sig B12. B12 är oerhört viktigt för flera viktiga funktioner i kroppen så B12-brist skall man INTE leka med. Det som är viktigt idag är att det tros vara många, även allätare, som lider av B12-brist. Jag har två köttätande kvinnor i min omgivning som båda hade allvarlig B12-brist. Jag kontrollerar mina värden och äter B12 när det behövs.
Hoppas det är svar på dina frågor Jenny =)

2 comments:

  1. Tack, väldigt intressant! Önskar vi kunde äta nyttigare men hur gör man med barn som hatat allt som heter grönsaker- vår son äter i.o.f avacado, morötter, gurka... Thats it! :-) inser att jag/vi nog skulle må bättre utan kött och mejeriprodukter, det har jag läst tidigare på så många ställen. Tack för inspirationen! //jenny

    ReplyDelete
  2. =) Been there =) Först och främst måste man som förälder vara säker över sina egna val. I början när jag inte hade tillräcklig kunskap och fortfarande funderade på om uteslutande av animaliskt protein var rätt väg att gå lyste min osäkerhet igenom och det märkte förstås barnen. Idag är det så självklart att de inte längre ifrågasätter att det "bara" serveras saker från växtriket. Utgå från det din son tycker om. Han gillar ju faktiskt några grönsaker =) Sen kan du öka på med någon tomat eller milda salladsblad och komma överens om att man åtminstone smakar. Gröna smoothies är ett perfekt knep att få i barnen bladgrönt som är väldigt hälsosamt för oss. Den enklaste varianten: några bananer, några milda salladsblad (exvis romansallad) och vatten. Tycker din son om frukt så öka mängden frukt!!! =) Frukt ÄR mat. En sak killarna älskar är skivade bananer med datorade över. Datorade: dadlar mixade med vatten till en halvtjock sås. Perfekt som mellanmål eller varför inte kvällsmat? =)
    Om köttfärssås är en favorit hemma så byt ut köttfärsen mot quorn eller linser eller något liknande. Mina barn tycker bäst om skalade mungbönor, de är neutrala i smaken och lättsmälta!
    mvh
    Jessica

    ReplyDelete