Sunday 23 October 2011

Schizofreni och animaliskt protein.

På forumet för oss som äter enligt 80/10/10 (dvs en diet bestående av 80% kolhydrater, 10% protein och 10% fett och allting är raw) startades häromdagen en tråd om hur den här kosten påverkat oss mentalt. Innan jag gick över till den här dieten vaknade jag med hög puls och en en enorm stresskänsla och var tvungen att rusa på toaletten. I princip varje morgon. Jag var då vegan och glutenfri. Eftersom jag går min tredje termin på yogalärarutbildningen så har jag en del knep för att stressa ner/slappna av. Dock hittade jag inget som hjälpte. Sedan jag gick över till 80/10/10 är jag lugn som en filbunke. Nåväl, många på forumet vittnar om ett bättre mentalt hälsotillstånd. En del har varit deprimerade i flera år och brottats med självmordstankar. Allt sådant är borta sedan de gick över till 80/10/10. Det intressanta är att det för många inte har räckt att endast äta veganskt utan de måste ta ytterligare ett steg, att bli raw veganer. Här berättar Charlotte Gerson om koppling mellan schizofreni och animaliskt protein.

No comments:

Post a Comment