Monday 17 October 2011

Jakten på ekologisk och mogen frukt.

Det tuffaste med att äta som jag gör just nu är att se till att man alltid har mogen frukt hemma. Idag var jag tvungen att äta lunch bestående av inte helt mogna bananer och det känns faktiskt att det är tufft för magen.  Vindruvor är något jag har cravings på just nu och där är kruxet att hitta ekologiska  sådana. Vet ni att bananer och vindruvor är bland de frukter man besprutar mest? Så illa är det att jag absolut inte äter konventionellt odlade bananer eller vindruvor alls längre.  Bananer är det tack och lov enkelt att få tag på men vindruvor… ack, ack, ack… hyllmeter efter hyllmeter med besprutade vindruvor har de på ica. Bland de ekologiska finns det två ynka rader. Ofta är de slut. Idag fanns tack och lov en ny laddning så jag köpte på mig 5 paket. Om ni vill göra er själva, era barn och naturen en tjänst, fråga efter ekologiska vindruvor i er butik. Tillsammans kan vi öka efterfrågan och påverka producenterna. Ringar på vatten.

IMG_2437

ps. Jag tycker det borde vara lag på att tillsammans med matvarorna i butiken lista vilka bekämpningsmedel som har använts. 

No comments:

Post a Comment