Friday 21 October 2011

80/10/10

IMG_3273

Min middag häromkvällen. En god sallad och gurkpasta till höger. Till detta en underbar tomatdressing (jag bara mixade ett gäng tomater).

 

Jepp. Nu är det officiellt. Jag har levt på 80/10/10-dieten sedan 15 september. I denna diet får man 80% från kolhydrater, 10% från fett och 10% från protein. Maten är raw vegan. Jag har nu lärt mig att äta 2000 kalorier om dagen. Det var tufft i början! Det kan innebära 8 bananer till lunch exempelvis. Nu har jag inga problem att få i mig så många bananer längre dock. 1.5 askar vindruvor är oxå superenkelt att få rätt ner i kistan. =)

Jag mår så bra av det här att jag känner mig frälst. Inget annat jag har erbjudit min kropp har gett så omedelbart resultat. Min mage var bra från dag ett. Amazing för någon som provat allt. Jag har candidaöverskott och läckande tarm. Troligtvis ligger en glutenintolerans i bakgrunden som sakta har förstört min fina lilla mage. Min mage som numera jublar. Eller rättare sagt den är helt tyst. =) Den protesterar inte längre. Bara när jag gör något den inte vill, som att blanda vindruvor med annan frukt exempelvis. Min mage är en bestämd dam. Jo jag tackar. Jag följer ödmjukt hennes minsta lilla vink. Tro sjutton det Blinkar Jag har ju drivit hela min kropp till perioder av enorm trötthet. Utan att vara medveten om det. Men ändå.

Det absolut mest fantastiska är dock mitt humör. All eventuell oro är borta. Jag är som en filbunke inuti hela tiden. Jag har aldrig varit med om något likande. Jag tittar på min bok “The worry Cure – Bli av med din oro med kognitiv beteendeterapi” av Robert L. Leahy. Och tänker, himmel, var det verkligen så enkelt att det bara var att lägga om kosten? Ja varför inte? Om mjölkprotein kan ge bipolär sjukdom och gluten kan ge oss psykoser då borde väl mat jag inte tål kunna skapa oro i min kropp?

Jag är numera medlem på 30bananasaday.com.  Flera som följer 80/10/10 där vittnar om samma sak. Detta himmelska lugn.

Jag har provat att äta enligt ayurvediska principer, levande föda, jag har provat raw food, jag har provat lagad veganmat. Jag har ofta fått frågan: mår du bättre av detta? I ärlighetens namn kände jag ingen skillnad. Om jag får frågan nu däremot så är den ett rungande: Jaaaaa! Att sedan djuren och  planeten mår bättre av det här är ju en urhäftig bonus =)))

 

Har ni frågor så var inte blyga. Det här rockar fett =)))

11 comments:

  1. Hääärligt! Grattis till att du äntligen hittade rätt :)

    ReplyDelete
  2. Tack!!!! Är man envis så ;) =)))

    ReplyDelete
  3. Jag har mest problem med att gå upp i vikt, spelar ingen roll hur nyttigt eller onyttigt jag äter, men åh tänk om jag kunde väga 5 kg bananer mer!

    ReplyDelete
  4. vad roligt Jessica :D så kul att ha varit med på din resa och få se när du hittat rätt :D Jag tar med mig din erfarenhet och plockar fram när det känns rätt :D

    Kram Cathrine

    ReplyDelete
  5. Marina: Sådan har jag oxå alltid varit =) Jag misstänker därför att jag länge levt med celiaki. Jag har kunnat vräka i mig saker utan att gå upp i vikt och trott att någonstans är det något som är fel. Det skall bli väldigt spännande att se om min kropp kan börja plocka upp näringen och även bygga upp lite fettreserver ;) Jag lovar att återkomma.
    Cathrine: Mmm... om man skall göra något så extremt som jag gör just nu så måste man vara ganska desperat. Om någon talat om för mig när jag var 20 eller kanske helst ännu yngre kanske jag hade levt gott på en lagad vegankost med en hel del rå frukt och grönt förstås. Nu får jag köra lite hard core istället =)

    ReplyDelete
  6. Jag har också gått på 80/10/10 dieten ett tag (inte läst boken..) men har problem med att min mage ser ut som ett bowlingklot hela tiden. Kanske kunde bli mer noga med att inte blanda olika frukter, men ändå.. du har ingen erfarenhet av det? Vet att det kanske kan bero på att jag varit uttorkad innan.. (gissar) min mage har iaf haft problem länge. Ja.. några tankar? Kul att det funkar för dig iaf! För energi får man iaf..

    ReplyDelete
  7. Hej Anonym!
    Roligt att du också äter enligt 80/10/10. Du skriver att din mage har haft problem länge, då rekommenderar jag varmt att du läser boken "Self Healing Colitis & Crohn's" av David Klein. Boken passar för alla med magproblem. Det var den boken jag själv började med och det var också dessa kostråd jag följde. I den får man lära sig vad som fungerar/inte fungerar för känsliga magar.

    ReplyDelete
  8. Hej Jessica!
    Är på jakt efter boken av David Klein, men den verkar vara lite svår att få tag på! Tänkte bara höra var du köpte den? Har hört många som säger den är bra :)
    Kram Linda

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Linda!
      Jag köpte min på adlibris men den verkar vara helt slut där just nu. Prova att beställa den från Davids sida: http://www.colitis-crohns.com/
      Det är en av de bästa böcker jag läst i ämnet hälsa!
      kram
      Jessica

      Delete
  9. Hej! Jag har sett dina videos på youtube. Jag äter också enligt 80/10/10. Jag har en fråga till dig:
    Vet du ett bra sätt att hitta BILLIG frukt året om? Jag flyttar hemifrån om ca ett år för att studera på högskola (jag går 2:a året på gymnasiet just nu) och kommer att ha en limiterad budget. Jag kommer troligtvis att behöva bo i/nära storstockholm då, så bostadskostnaden lär vara hög. Min första tanke var dadlar, men jag känner mig trött och seg efter att jag ätit dem (och det blir värre ju fler jag äter, det är något med dadlar som min kropp inte gillar).

    Jag har inget större problem på sommaren, då kan jag monomeala på vattenmelon hur mycket som helst. Problemet är på vintern. Ibland kan jag hitta ganska billiga bananer (10 kr/kg, men jag vet inte om jag kan hitta så billigt inne i stan), men jag vill gärna äta mycket apelsiner, sharonner, päron och alla möjliga grönsaker också! Jag kommer verkligen inte att ha råd att äta för ca/över 200 kr/dag på vintern.

    Dessvärre avskyr jag alla stärkelserika livsmedel såsom potatis, ris och sådant. Det är inget alternativ, då jag får kväljningar av dessa livsmedel. Risken att "falla tillbaka" till gamla vanor finns inte, men jag skulle uppskatta att slippa svälta...

    Förlåt för en lång kommentar, men har du några tips?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Jollis, ganska sent svar på din kommentar :) satt dock och kollade runt efter andra HC veganer i Sverige. Jag är själv student och lever på en mestadels 80/10/10 diet med inslag av tillagade måltider. Förstår precis vad du menar med daldar. Åt väldigt mycket sådant i början men tror att pga dera höga koncentration av socker så känner man sig inte lika pigg som av frukt som innehåller mycket vatten. Tex apelsiner, bananer och persimonner. Jag brukar beställa banan lådor från mathem (kostar lika mkt i kg pris som i butik). Fryst mango för smoothies är också ett bra alternativ, mathem har även där en 2,5 kg påse som är mer prisvärd än butikernas och sedan är persimonner och apelsiner de frukter som jag oftast äter. Mangos går väldigt upp och ner ibland smakar de jätte konstigt. Hur går det för dig nu? Vad har du för andra upplevelser av HC vegan?
      Jag har även en hemsida som hoppas inspirera fler svenskar http://theveganstorm.com/ om du vill kolla eller kontakta mig på något sett :) Mvh Unni

      Delete