Tuesday 18 October 2011

Är jag fruktarian?

Jag har varit många saker de senaste åren. Jag har varit vegan, jag har varit Raw Food:are och är det nu så att jag är fruktarian? Eftersom jag numera arbetar 75% händer det att jag äter min lunch på jobbet. Idag åt jag 8 bananer och fick en del nyfikna frågor: Men oj! Skall du äta 8 bananer???? Wow! Är du fruktarian??? Det vill jag oxå bli om jag slutar med kött någon gång. Sen klassikern: men får du verkligen i dig alla näringsämnen när du äter frukt? Det är så märkligt, på den tiden då jag hade med mig pasta och köttfärs och inte den minsta lilla grönsak var det aldrig någon som sade något. Det var aldrig någon som undrade: Oj!! skall du äta det där??? Vet du om att kött ger cancer och hjärtsjukdomar? Vet du om att gluten i pastan kan ge dig celiaki och en del s k autoimmuna sjukdomar i sin tur? Vet du om att mjölken du har i din köttfärssås kan ge dig bröstcancer? Vet du om att allergi mot mjölkprotein kopplas ihop med bipolär sjukdom?

Nope, jag fick inte en enda fråga =)))

Är jag då fruktarian? Jag tycker inte om sådana stämplar. Frukt är den mest lättsmälta födan som finns för oss människor. Kroppen har nog med att ta hand om alla gifter vi utsätts för (kemiska, stressrelaterade, luftföroreningar osv) och därför är det av yttersta vikt att äta lättsmält mat. Det här är för mig den mest logiska födan. Det är också den jag hittills har mått bäst av.

IMG_3301

Hm… är jag fruktarian?

IMG_3311

Jag vill nog hellre bara vara Jessica =))

6 comments:

  1. Hihihi kanske man ska börja med såna frågor själv, men då kommer folk att hata en :)

    ReplyDelete
  2. Förmodligen =)) Eller stirra på mig som om jag vore ett stort ufo. Det vet väl alla människor att vi måste äta animaliskt protein för att överleva ;)

    ReplyDelete
  3. Det är intressant. Jag är inte heller så förtjust i dessa stämplar, jag är jag. Punkt. :)
    Och under vilken kategori skulle jag då hamna!?
    Hej jag heter Anna och jag äter allt utom kött, fisk, fågel, ägg, mjölkprodukter, vete, socker, tillsatser, sojaprodukter, hel & halvfabrikat, kaffe och förmodligen något mer.. Jag äter ibland Raw, ibland tillagat, alltid helt ekologiskt och någon gång då och då en bit getost och ett glas vin. :)

    Det är så sant det du säger och jag kan inte låta bli att undra varför det är så, egentligen!?

    Stor kram
    Anna

    ReplyDelete
  4. Nej men Anna! Så där kan du väl inte äta! Det går ju inte att sätta någon stämpel alls på dig! ;) =))
    Jadu, jag undrar om det inte är så att vi människor behöver placera in varandra i fack för att få en överblick.

    Ha en underbar dag!
    kram kram
    Jessica

    ReplyDelete
  5. I'm just loving reading your blog. It makes me happy! :)) Great post. You made me laugh (and I agree!). ;-)

    ReplyDelete
  6. =) That's one of the purposes of my blog, to make people happy =)) Great to hear =)

    ReplyDelete