Monday 29 August 2011

Löpning – back to basics.

Ni som följt mig vet att jag tycker om att springa. Det är längesedan jag sprang nu och min kropp är ännu inte redo. Men, för att få längta lite mer, köpte jag mig ett par nya löparskor idag. (Jag får använda dem på promenader tills vidare).  Det hela började med att jag inspirerade min man till att börja springa. Mattias, precis som jag, läser alltid in sig på det han är intresserad av och jag misstänkte att han förr eller senare skulle komma i kontakt med barfotalöpning. Mycket riktigt, det dröjde inte många kilometer förrän han började prata om det =) Vi är gjorda för att använda våra fötter utan en massa gummi mellan våra fötter och marken. Skaderisken ökar faktiskt med våra högteknologiska skor. Jag gjorde den erfarenheten när jag använde Saucony för några år sedan. De har ett fjädrande dämpningssystem som ger en rekyl upp i benet om man inte har perfekt vikt anpassad för skorna. Skorna gav mig en benhinneskada som höll i sig i 9 månader. Redan då läste jag om barfotalöpning och sprang en del barfota varv på varv hemma i trädgården =) Numera finns det faktisk skor som försöker efterlikna barfotalöpning. Kanske har du hört talas om Fivefingers t ex. Mattias har läst på och kommit fram till att Merrells Barefoot verkar vara ett bra val. Jag var med honom för att prova ut skor och fastnade naturligtvis själv för ett par likadana =))

IMG_2986

IMG_2985

Skorna köpte jag på Naturkompaniet på rea; 749kr. Helt okej tycker jag =) Här kan du läsa mer om “barfotalöpning” på Merrells sida.

4 comments:

  1. Hej finaste!

    Mmmmm för raw kakor:) Pure Love.
    Och jippie för barfotalöpning! Love it:)

    Du är fantastisk!
    Kram & god natt vännen♥

    Anna

    ReplyDelete
  2. Hoppas att du kan testa snart :-) Skall bli kul att höra vad du tycker! Kram

    ReplyDelete
  3. Fin helg rara!♥

    Kram Anna

    ReplyDelete
  4. Anna: Tack detsamma fina du! =)) kram

    Pamela: Ja har lovat mig själv att inte springa förrän till våren. (Även om det är svårt ;) Men jag har provgått skorna!!! De är jättesköna! kram kram

    ReplyDelete