Wednesday 24 August 2011

This too shall pass.

För några år sedan kom jag i kontakt med det här citatet. Det var i boken Lycka! av Dalai Lama jag läste det första gången. Då låg det i tiden så att jag applicerade det på tuffa perioder  och händelser i mitt liv. Det är så enkelt men så kraftfullt. This too shall pass. Det gav mig tröst.  För en tid sedan kom det till mig igen, tror att det var i En ny jord av Eckhart Tolle. Då förstod jag att det här är ett förhållningssätt att applicera även på roliga händelser. Jag tyckte det kändes vemodigt men bestämde mig för att testa. Det var en stund då jag njöt alldeles extra av tillvaron och då testade jag: This too shall pass. Lite försiktigt, väntade på vemodet. Men det infann sig aldrig - istället gjorde det att jag njöt av stunden ännu mer. Det var direktkontakt med känslan av att vara i nuet. Det var enormt! Nu finns det här med mig flera gånger varje dag. I alla typer av stunder och det är mäktigt. Prova själv. This too shall pass.

P1030791

2 comments:

  1. Klokt, ack så sant och liite skrämmande måste jag erkänna. Men nu tränar jag för fullt! :) Tack!

    Trevlig helg rara.

    Kram kram
    Anna

    ReplyDelete
  2. =) Jaaa jag tyckte det kändes vemodigt och lite sorgligt innan jag började applicera det. Nu njuter jag ännu mer av varje lycklig stund.

    Ha en underbar helg du oxå =)
    kram kram
    Jessica

    ReplyDelete