Friday 12 August 2011

Städhjälp och en väl fungerande vardag.

home maid

Nu har vi beställt städhjälp. Inte en robot dock utan en livs levande härlig dam som städat hos min far i många år. Hon skall komma hit varannan vecka och vi tänker oss att få hjälp med att damma, dammsuga, städa toaletter och våttorka golven. Det känns enormt skönt! Ett rent och snyggt hem gör en gott och när både Mattias och jag arbetar heltid tycker jag vi skall avlasta oss själva med detta.

Att sköta tvätten hemma är min avdelning. Jag har nu köpt 3 tvättkorgar med dubbla fack i varje. I första korgen finns vittvätt, i andra korgen kulörtvätt och i den tredje svart. Varje korg har sedan ett fack för 40 grader och ett för 60 grader. Killarna kom idag och jag har precis lärt dem hur de skall sortera sin egen tvätt. Ibland hör jag mardrömsberättelser om tonåringar vilka man försöker lära att städa och inte kasta sin tvätt överallt. Jag vill att det för våra grabbar skall vara helt naturligt att lägga undan den egna tvätten från början, därför får de lära sig nu när de är 7 och 9. Städa sina egna rum har de gjort sedan lång tid tillbaka. En god mamma blir inte martyr och stressar ihjäl sig eller hur? En god mamma tar hjälp av hela familjeteamet. =)  Att ha ordning på inkorgarna till tvätten är för mig en pusselbit i en väl fungerande vardag.

2 comments:

  1. Hej fina♥

    Vilken glädje att få titta in här och läsa ikapp lite av det jag missat.=) Så underbart härligt att du mår allt bättre, vilken lycka!

    Önskar dig allt det bästa av det bästa!=)
    Många varma kramar
    /Anna

    ReplyDelete
  2. Välkommen tillbaka härliga du!!!!! Har ni haft en skön semester?

    kraaaam
    Jessica

    ReplyDelete