Wednesday 10 August 2011

Kalasgod potatis- och linssoppa.

 

IMG_2902

Idag gjorde jag en riktigt god linssoppa. Här får ni receptet,  som räcker till ungefär två portioner:

Ingredienser:

  • ghi
  • en gul lök
  • 3 vitlöksklyftor (om man som jag ääälskar vitlök, annars räcker det kanske med en klyfta Blinkar
  • 1 dl gröna linser som fått ligga i blöt i ett par timmar
  • 3 potatisar
  • timjan
  • spiskummin
  • gurkmeja
  • mald ingefära 
  • vatten
  • färsk persilja att ha till servering

Skala och hacka all lök. Fräs den i ghi i en kastrull tillsammans med spiskummin. Skala potatisen och gör tärningar av den. Lägg i potatisen och linserna i kastrullen och fräs i någon minut. Tillsätt lagom med vatten, allt skall koka i ca 30-40 min, ingefära, gurkmeja och timjan. Servera tillsammans med färsk persilja.

4 comments:

  1. Det ser jätte gott ut, måste testa :D


    Kram Cathrine

    ReplyDelete
  2. =) Det var det oxå!!! Fint när vi behöver hålla vatan i styr =)

    kram Jessica

    ReplyDelete
  3. Jag kan intyga att den var fantastiskt god. Blev oerhört överraskad hur gott det luktade och smakade när jag kom hem. En ny favorit tror jag faktiskt! Klar indisk prägel. Vad du hittar på bra :)

    ReplyDelete
  4. Ja den var riktigt god, åt det igår :D Jag blev både mätt och lugn i magen.

    kram Cathrine

    ReplyDelete