Saturday 21 December 2013

En läsarfråga.

Fråga:

Det enda jobbiga är bara att folk tycker att det är så konstigt att man "bara" äter frukt. Och även lite ätstört... Det känns inte så roligt. Och hur kombinerar man det med småbarn och familjemiddagar... Mina barn är så att de gärna vill äta samma som jag. Blir lite svårt då.... Hmm... Vad har du för tankar kring detta? Kom med tips för att förenkla för omgivningen som har lite svårt för att man inte äter samma som dem... Kollegor mm.

Svar:

Ja, det är konstigt att man bara äter frukt och grönsaker. Jag tyckte själv att det var väldigt konstigt innan jag läst in mig på ämnet och det är där du har svaret. Läs på så mycket du kan, lägg in i vad du äter i cron-o-meter exempelvis så kan du visa svart på vitt hur du ligger till vad gäller proteiner, vitaminer och mineraler. Jag tycker det är roligt ibland att jämföra med någon som ätit exempelvis kyckling och ris till lunch. När de blir medvetna om hur lite näring de fått i sig jämfört med hur mycket jag får i mig brukar de få sig en tankeställare. Mitt bästa tips är helt enkelt att bemöta deras nyfikenhet/okunskap med kunskap. Nog var det många som undrade då jag, rejält underviktig efter mina svåra lunginflammationer började äta 80/10/10. Nu när de ser hur gott jag mår är det dock ingen som är bekymrad längre. Jag brukar också berätta att jag aldrig blir förkyld längre och att min PMS och stora blödningar försvann i samband med kostomläggningen.

Ja du, det är ju lite kruxigt att inte äta samma som familjen. Men de vande sig att mamma åt sin frukt eller sin jättesallad. Det viktigaste är att man kan förklara varför man gör som man gör. Menar du att dina barn är nyfikna på det du äter så låt dem få smaka. Det är ju bara bra för dem att äta mer frukt och grönt. Är det så att du av hälsoskäl endast kan äta frukt och grönt så har du inget val. Men är det så att du gör det av viktskäl så är det ju inget som hindrar att du äter en lagad veganmiddag på kvällen som du kan dela med barnen. Enligt min erfarenhet så krävs det enormt stark motivation för att leva helt rå. Jag hade tillräckliga skäl då jag såg det som att det handlade om liv och död för mig. Nu har jag ett immunförsvar på topp, en mage som är läkt och därför kan göra avsteg från 100% rå. Dock kommer nog alltid 811 vara basen i min diet.

No comments:

Post a Comment