Tuesday 10 December 2013

En fråga om hur en matdag kan se ut.

Jag fick en gullig kommentar som jag tänkte svara på med ett inlägg.

“Hej!
Jag är superintresserad av att också börja äta bara frukt. Undrar om du kan skriva om hur en vanlig dag för dig brukar se ut (innan du blev gravid) så man har nåt att gå efter. Svårt att veta hur mycket frukt man ska äta. Hur mycket mindre ska man äta om man vill gå ner ca 3 kg också?
Grattis till graviditeten!
Älskar din blogg!
Kram.”

Först av allt, så roligt att du gillar min blogg. Det är alltid roligt att få feedback. Innan jag blev gravid kunde jag starta dagen med ungefär 1.2 liter apelsinjuice. Till lunch tog jag med mig antingen bananer eller en bra frukt som är i säsong. Det gör jag nu också. Nu äter jag mycket persimoner och de är väldigt mättsamma. Idag åt jag t ex fyra stycken men de vägde över ett kilo tillsammans! På kvällen någon frukt igen och sedan en sallad. I början är det viktigt att ha koll på maten och använda någon app såsom cron-o-meter eller liknande så att  man förstår vilka volymer det faktiskt handlar om. Runt 2000kcal brukar vara rekommendationen att man får i sig som kvinna. Jag tror inte du skall tänka så mycket på viktnedgång i början utan mer fundera över att du får i dig rätt mängd kalorier för att orka med dagen och så kan du utnyttja den energin till att motionera exempelvis.

Här är en video jag gjort om hur en matdag kan se ut:

Lycka till!

1 comment:

  1. Tack tack tack!!!
    Det enda jobbiga är bara att folk tycker att det är så konstigt att man "bara" äter frukt. Och även lite ätstört... Det känns inte så roligt.
    Och hur kombinerar man det med småbarn och familjemiddagar... Mina barn är så att de gärna vill äta samma som jag. Blir lite svårt då.... Hmm...
    Vad har du för tankar kring detta? Kom med tips för att förenkla för omgivningen som har lite svårt för att man inte äter samma som dem... Kollegor mm.

    Tack för toppenbra inlägg!

    ReplyDelete