Monday 5 September 2011

Jessica ryter till: Mjölk och bipolär sjukdom.

Ni som följt min blogg vet att jag inte tycker om mjölk. Eller jag tycker inte om hela cirkusen kring mjölk som råder i det här landet. Jag tycker inte om att mjölk serveras i skolan och att mjölk påstås ge starka ben. Jag tycker inte om att vuxna människor sitter och dricker komjölk i sitt kaffe och känner sig chica. Jag tycker inte om att det ligger en kampanj bakom vårt ökade mjölkintag i vuxen ålder. Vi var ju på väg bort från den här hemska drycken. Denna dryck som kopplas ihop med bröstcancer kopplas nu även ihop med bipolär sjukdom. Forskare ville undersöka kopplingen mellan bipolär sjukdom och allergi mot mjölk. Man undersökte mängden IgG-antikroppar mot mjölkproteinet kasein hos 75 personer med bipolär sjukdom och 65 kontrollpersoner. Resultatet visade att personerna med bipolär sjukdom hade signifikant högre nivåer av IgG mot kasein än kontrollerna. Halterna av IgG-antikroppar mot kasein kunde också kopplas till graden av maniskhet, men inte till graden av depression. Man drar därför slutsatsen att allergi mot mjölk kan kopplas till psykotiskt och maniskt tillstånd hos individer med manodepressivitet. Just nu har jag extremt starka känslor mot mjölkcirkusen här i landet. Extremt starka. Ni som följer mig vet att min mamma är bipolär med fokus på maniska skov. Samtidigt gör det mig naturligtvis lättad, risken att jag själv skall drabbas av denna “ärftliga sjukdom” ter sig mindre och mindre. Det gör även att jag inte behöver oroa mig för att mina barn eller deras barn i sin tur skall drabbas. (Källa: Näringsmedicinsk tidskrift).

Till alla som är bipolära och har barn och läser detta. Det är inte roligt att läsa det jag nu skriver men: även om man älskar sina föräldrar är det fruktansvärt att växa upp med en psykiskt sjuk förälder. Det är som att inte ha någon förälder. Det som är bra för er idag är att ni kan läsa in er, söka er till dem som väljer alternativa/integrativa/komplementära metoder och kämpa för att hitta något som kan ta er bort från ett liv som bipolär. För era barns skull om inte annat.

Komjölk är finfint för kalvar. Låt dem ha sin mjölk ifred.

4 comments:

  1. Amen

    Så oerhört bra skrivet, jag ryser och nickar instämmande..

    Fin kväll rara!
    Kram Anna

    ReplyDelete
  2. Ha ha ja amen =)

    Tack detsamma fina du!
    kram
    Jessica

    ReplyDelete
  3. Jag är 40 år och mamma till 40 år, efter att mått dåligt större delen av mitt liv har jag fått diagnoserna bipolär 1 och ADHD.

    Det är bittert att inte fått hjälpen mycket tidigare och smärtan att veta att jag är en stor del av min äldsta dotters mående.
    På den tiden fick man ingen hjälp.

    Jag håller med att vi vuxna måste ta vårt ansvar gentemot barnen om vi nu fått diagnosen.
    Barnen och jag ska börja på barnkraft grupp snart, med likasinnade barn och föräldrer.
    Jag har sökt hjälp hos familjestöd då jag de senaste åren inte funkat i min mammaroll.

    Jag vill att mina barn ska få den trygghet och kärlek dom har rätt till, dom ska veta att det alltid finns någon vuxen vid deras sida.
    Var heller inte rädd att prata om det, kan man få hjälp med.

    Varma kramar

    ReplyDelete
  4. Hej Carola!
    Vilken härlig blogg du har och vilken fin mamma dina barn har. Det låter underbart att ni skall gå i gruppen med likasinnade barn och vuxna. Först i vuxen ålder kom jag i kontakt med en grupp för barn till psykiskt sjuka. Min första tanke var att oj, alla här verkar ju helt normala, då kanske jag oxå är normal ;) När jag jag var 14 och mamma åkte in och ut på psykiatrisk avdelning fick vi inget stöd av läkarna över huvud taget. Vi barn skulle inte märkas eller känna något. Gissa om vi led i tysthet.
    Nuförtiden har jag förstått att man faktiskt har grupper som stöttar dessa barn och även föräldrarna då förstås. Fantastiskt framsteg!
    Nu efterlyser jag bara att kunskapen kring matens påverkan når ut till gemene man så att alla kan få en möjlighet till ett liv utan maniska respektive depressiva perioder. För ett antal år sedan såg jag en Brittisk (har jag för mig) dokumentär om bipolära personer. Man fick bl a följa en läkare som höll sina skov i schack genom kosten! Jag hade noll koll på kostens betydelse då men idag är jag 100% övertygad om följande: vi är alla predisponerade för olika typer av "sjukdomar", somliga får psoriasis, andra får artros, några får mentala "sjukdomar". Våra kroppar utsätts för enorm stress idag med fel kost och olika gifter omkring oss. I kombination med stress kan bägaren rinna över och vi utvecklar en "obotlig sjukdom". För en tid sedan hittade jag en artikel av en alternativ läkare som alltid, då han hade bipolära patienter, började med att utesluta mjölkprotein och gluten. Jag hoppas att detta kanske kan inspirera dig till att söka information kring detta. Jag önskar att jag kunde tipsa om en funktionell läkare här i Sverige som kunde stötta dig i kostomläggning men tyvärr är vi ljusår efter där. Vill du komma iväg, få lite ro kan jag varmt rekommendera Living Food i Valdemarsvik. Där får du bl a lära dig om kroppens fantastiska förmåga till självläkning - bara den får rätt förutsättningar.

    Varma kramar till dig
    Jessica

    ReplyDelete