Thursday 8 September 2011

Jakten på lycka – eller flykten från sorg.

IMG_3012

Den lilla tjärnen mitt i naturreservatet. En källa till ro och energi.

 

Jag har insett att jag varit enormt rädd för för att känna mig nedstämt tidigare i mitt liv. Jag var rädd att bli sjuk på samma sätt som min mor har jag numera insett. Jag sprang som en galning, jag matade min hjärna med nya fakta – allt för att inte behöva känna och kanske – ve och fasa bli mentalt sjuk. Nu när jag har börjat förstå vilka mekanismer som ligger bakom exempelvis bipolär sjukdom känner jag ett helt annat lugn. Det är en befrielse att inte hela tiden jaga i mitt inre för att känna mig 100% lycklig  hela tiden. Vi människor fungerar inte så. Ibland överväldigas jag av lycka, ibland kan jag känna mig sorgsen, ibland är jag helt neutral i min sinnesstämning. Numera kan jag betrakta detta och med visshet säga till mig själv: this too shall pass. Lyckokänslan är inte evig men det är inte heller känslan av sorg. Även mitt neutrala sinnelag bryts av en annan känsla. Det är enormt avslappnande och avstressande att vila i detta =)) Humöret och känslorna växlar – ibland vet jag inte varför jag är i en viss känsla men det gör inget längre, för this too shall pass.

Ha en fin kväll!

No comments:

Post a Comment