Sunday 25 September 2011

Gröna smoothies ger bättre tandhälsa?

IMG_3068

9-åringen, ett fd “kariesbarn” med en grön smoothie

Förra sommaren införde vi gröna smoothies till frukost åt hela familjen. Jag tog även bort pojkarnas fluortabletter och lät dem använda tandkräm utan fluor. Min magkänsla sa mig att det inte är bra med fluor. När jag var med barnen hos tandläkaren ett halvår senare var jag spänd som vanligt. Äldste sonen har alltid haft mycket karies – trots att vi bara ger dem godis på lördagar och att de aldrig dricker något annat än vatten. Tandläkaren tog bilder på äldste sonens tänder och när hon fick se bilderna trodde jag att hennes haka skulle falla ner i golvet. Inte ett enda hål, inte tillstymmelse till hål! Hon sa: vad ni än gör så fortsätt med det! Jag vågade inte säga något om mitt experiment med att ta bort fluortabletterna då – man är ju så rädd för att verka oansvarig och det känns som jag och skolmedicinen har oceaner emellan våra ståndpunkter. För ett par veckor sedan läste jag något om gröna bladgrönsakers goda effekt på tänder och då förstod jag att det är de gröna smoothiesarna som gjort skillnad! Tänk att så lite kan göra så stor skillnad! Killarna får ett glas grön smoothie varje morgon men bara varannan vecka eftersom deras far inte gör några smoothies. Det är så häftigt att så lite ändå kan göra så stor skillnad! Önskar att jag oxå hade fått gröna smoothies som barn för jag var oxå ett kariesbarn.

2 comments:

  1. Vad har du för recept på smoothisen som du ger dina barn? Får de något mer till frukost eller står de sig på den till lunch? Jag är nybörjare på allt det här gröna och känner att jag har dålig koll.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej!
      Så enkelt som möjligt. Bananer och spenat eller bananer och romansallad eller någon annan snäll grön sort är bra att börja med. Smoothien kan bestå av: 4 bananer, en näve bladspenat och vatten. De får smoothiesen innan frukost och sedan äter de gröt eller något liknande. De står sig inte på den fram till lunch m a o!
      Lycka till!

      Delete