Tuesday 27 September 2011

Har jag äntligen hittat rätt lösning för min mage/tarmproblem?

Ni som följt mig här på bloggen vet att jag har provat lite olika saker för att få bukt med min mage/tarm. Förra sommaren provade jag raw food. I september 2010 var jag på Living Food i Valdemarsvik i 12 dagar och lärde mig jättemycket. Levande föda kändes helt rätt men det var för svårt att få till i vardagen. Dessutom såg jag inga snabba resultat med min mage – vilket jag så gärna ville se. I början av 2011 tog jag ett IgA/IgG prov för att se vilka olika ämnen jag inte tål. Det var ca 30 stycken av 100. Jag plockade bort allting på listan som jag inte tålde men min mage blev ändå inte bra.

Jag har varit så enormt fascinerad av att följa människor som läker sig själva på olika sätt och jag har förmedlat information som jag stött på här vad gäller psoriasis, bröstcancer och artros m m. För några veckor sedan kom jag på att jag liksom gått som katten kring het gröt, jag har inte försökt hitta lösningar på min mage på allvar. På frisk.nu. har jag läst om en kille som läkte sig själv från Chrohns och något i den berättelsen slog an hos mig. Jag har inte Chrohns men min mage/tarm fungerar långt ifrån optimalt. Jakob, som killen heter, berättar om hur hans far tipsade om boken “Self healing Colitis & Chrohn’s” – the complete wholistic guide to healing the gut and staying well av David Klein och att han med  hjälp av denna kunskap fick bukt med sin sjukdom.

Self Healing Colitis & Crohn's: The Complete Wholistic Guide to Healing the Gut & Staying Well

Jag beställde boken och jag har läst den och läser den nu för andra gången. Det är mycket i den som slår an i mig och det mest fantastiska är att jag inte har varit dålig i magen en enda gång sedan jag började följa råden i denna bok! Boken bygger på teorin att vi människor är gjorda för att äta framför allt frukt, grönsaker, nötter och frön. Den bygger oxå på teorin kring kroppens självläkande förmåga. Det är bara kroppen och inget utifrån som kan läka kroppen. Eftersom jag alltid har varit smal har jag försökt få i mig en del fett och det har jag insett att det är no-no för min tarm om den skall kunna läka. Inte ens en liten avokado får jag äta just nu.

Jag tror att mitt resultat från IgA/IgG-testet framför allt visar att min mage/tarmfunktion är drastiskt försvagad. Det är även det jag börjar förstå nu. Jag måste ge min tarm tid att läka. Jag frossar därför i bananer, äpplen, provade vindruvor men de är min mage inte redo för ännu, dadlar, russin… En  och annan grön smoothie smyger sig in och selleri har jag fått lära mig att tycka om för det innehåller mycket elektrolyter. Vi har även köpt en juicer så jag gör gudomliga färska frukt och/eller grönsaksjuicer. På kvällen ångkokar jag grönsaker.

Om du liksom jag, har dålig mage och har provat det mesta kan jag varmt rekommendera denna bok!

2 comments:

  1. Hej, jag tror du skulle må bra av en panchakarma så småningom. Gör den i Indien så vet du att det görs på rätt sätt. Viktigt att välja ett bra sjukhus dessutom. Du som antagligen har mycket Vata i din konstitution bör kanske inte dricka för mycket frukt och grönsaksdrycker. Höjer väl vatan. Dessutom bra att bara äta varm mat om du ska balansera vatan. Om jag var dig skulle jag konsultera en ayurvedisk läkare som jobbat med panchakarma i Indien och inte förlita dig på en ayurvedisk rådgivare. De kan helt enkelt inte tillräckligt mycket. Måste åtminstone ha lång erfarenhet av att jobba i Indien och jobbat nära en läkare under en längre tid. Hoppas det kan vara till någon hjälp och att du inte tycker att jag är för bestämd i min uppfattning och "lägger mig i" för mycket men det verkar som att ayurvedan när den tillämpas på rätt sätt kan läka det mesta. De är ju dessutom proffs vad gäller matsmältning och allergier. Spännande att du mår så bra på din nuvarande diet också!

    ReplyDelete
  2. Hej!
    Tack så mycket för din omtanke!!! Den värmer! Tanken att åka till Indien dök upp redan för några år sedan. Självklart har jag en del funderingar kring det här sättet att äta, särskilt som det skiljer sig så fundamentalt från det jag lärt mig tidigare. Dock känns det rätt inom mig när det gäller mat som inte är tillagad. Det kan inte vara meningen att vi människor skall behöva tillreda maten för att överleva. Det känns så ologiskt. Jag tror på lättsmält mat. Rå grönsaker skall jag inte äta nu när tarmen läker. Alla grönsaker skall antingen ångkokas eller göras juice av. Mogen frukt är redan delvis färdigsmält och därför enkel för oss att ta upp.
    Tack igen för din omtanke!
    Ha en härlig dag!!!
    kram

    ReplyDelete