Saturday 24 September 2011

Facebookfri månad.

notFB

Jag tycker inte om att vara beroende av olika saker. Jag minns när jag var runt 25 och var hemma hos en kompis som inte hade kaffe så jag fick inget kaffe efter lunchen och tyckte att det var jättejobbigt. Då slutade jag tvärt med kaffe för jag tycker inte om att vara beroende =) Jag började dricka kaffe igen några år senare men på en helt annan nivå än tidigare. Nu har jag inte druckit kaffe sedan i februari men det beror på att jag inte tål det helt enkelt.

Det första jag gjorde på morgonen och det sista som hände innan jag lade mig tidigare var att jag kollade facebook. Ett antal gånger däremellan oxå givetvis. Några dagar innan september bestämde jag mig för att ha en facebook-fri månad. Mitt konto finns kvar men jag tog bort applikationen från min telefon.

Här kommer en utvärdering, även om månaden inte är slut ännu =) De första dagarna var tuffast. Det satt liksom i ryggmärgen att kolla fb. I början var detta-måste-jag-lägga-upp-på-facebook-stunderna naturligtvis frekventa. Vad tycker jag då om dessa dagar? Det har varit enormt befriande och jätteskönt =)) Jag har fått så mycket tid över. All strötid som tidigare lades på detta blir nu en bunt frigjord tid att ägna åt andra saker.

Däremot finns det saker jag tycker är bra med fb och jag kommer inte sluta använda fb men jag kommer att använda det på ett annat sätt. Jag kommer troligtvis minimera mina besök till en gång i veckan. Jag sade till Mattias att jag vill ha en funktion som liknar den i google-reader: dvs, jag kan se antal nya inlägg men jag väljer själv att klicka på dem. Så det skulle exempelvis kunna stå Mattias(3) och då vet jag att han gjort tre nya inlägg men jag väljer om jag vill titta på detta eller inte. Dvs inte en strid ström av en massa inlägg. Alla vänner skriver ju om så olika saker. En del endast lättsamma saker, andra mer seriösa saker såsom information om vaccination och dess påverkan. Ibland kanske jag vill läsa mer lättsamma saker och då kan jag gå in på den vännen men andra dagar vill jag ha mer fakta. Mattias sa att denna funktion finns i google+ så det kanske blir så att jag får gå över till google+ istället. Vissa saker är grymt bra med fb, som exempelvis att det finns grupper för människor som har för mycket äpplen som de gärna delar med sig av =) Vissa event har anmälan via fb så det är lite svårt att klara sig utan.

Jag har inte helt bestämt mig hur jag skall använda fb i fortsättningen men helt klart är att det är enormt befriande att vara utan =) Det lustiga är att jag bestämde mig för att göra detta efter att jag sett filmen The social network som handlar om grundaren av fb. Jag tänkte att oj! en enda persons idé styr min vardag så enormt. Jag måste bryta detta =)))

No comments:

Post a Comment