Wednesday 7 September 2011

Det finns inget dåligt väder…

bara en natur som lockar intensivt =) Iklädd rejäla regntåliga kläder kan jag inte längre  hindras av vårt nyckfulla höstväder. Jackan har många år på nacken – den tiden då Televerksorange var inne Blinkar Byxorna är däremot nya.

IMG_2990

 

Jag ser numera till att vara ute i skogen en timme varje dag. Naturen har en enormt läkande effekt på oss. Det kommer fler och fler studier som visar på detta. Naturen verkar även avstressande. Patienter som kan blicka ut mot grönska läker snabbare än dem som har en husvägg utanför sitt fönster.  Det finns en rad teorier om vad detta beror på – en som verkar intressant är att vi kan avkoda naturen men inte det människan skapar. Naturen gör oss lugn, stadsbebyggelse stressar oss. Det känns väldigt skönt att ha kommit igång med mina dagliga promenader! Här kommer lite bilder från mitt kära naturreservat där jag tillbringar en timme om dagen:

IMG_2992

Idag fick jag leta nya vägar precis som det vatten som numera väller fram överallt.

IMG_2994

Den ljuvliga lilla stenbron som idag svämmades över av vatten! Bilden är tagen vid ett tidigare tillfälle.

 

IMG_3004

Tittut bakom en trädstam =)

IMG_3003

Skogen är full av sådana här svampar! Synd att det inte är kantareller Blinkar 

 

Jag hoppas att ni också har är lyckligt lottade och har tillgång till naturen på nära håll!

3 comments:

  1. Orange är höstens stora trend!
    Alla rätt där med andra ord.:)

    Fantastiska bilder. Vackert på så många olika sätt och vis, att du nu kan gå promenader varje dag, det värmer mitt hjärta!

    Nu till mera godsaker..:)
    Älskar dessa kakor, jag brukar göra dem så att de ser ut som gaffelkakor.

    Kaksmet
    1 dl cashewnötter
    1 dl valnötter
    1 dl mandel
    2 msk honung
    1 tsk vaniljpulver
    2 msk kokosolja (rinnande)
    1 nypa salt

    Chokladbitar
    1 msk smält kakaosmör
    0.5 dl raw kakaopulver

    Blanda kakaopulver med kakaosmör och häll ut på en tallrik täckt med en bit bakplåtspapper, ställ in i frysen.
    Mixa nötterna till mjöl, blanda med övriga ingredienser till kaksmeten.

    När chokladsmeten stelnat, hacka den i bitar och blanda med kaksmeten.
    Rulla till bollar och platta ut till kakor med hjälp av en gaffel, ställ in i frys och låt stelna så länge som du kan motstå. :)

    Mums!

    Hoppas du har en superduper bra dag!
    Kram kram
    Anna

    ReplyDelete
  2. Ha ha jag är bara såååå inne =)

    Åh kakorna låter uunderbara! Var hittar du kakaosmör? Jag tål inte mandel men jag gissar att det går bra att byta ut mot några andra nötter. Dessa kakor vill jag absolut testa!

    Tack detsamma härliga du =)
    kram kram
    Jessica

    ReplyDelete
  3. Råvarubutiken.se är ovärderliga för mig. De är så fina där och de har såå mycket underbara godsaker! Ren kärlek.:)

    Jag brukar ta lite av vad jag har hemma i kylskåpets nötlåda, ta de du gillar bäst.:)

    Kakaosmöret kan du byta ut mot 1 msk kokosolja, minst lika gott.

    Kram & godnatt rara
    Anna

    ReplyDelete