Monday 1 October 2012

Felräkning.

Inga mogna bananer idag så det fick bli mango och datorade (dadlar och vatten). Jag hann dock med en fördrink hemma med grönkål och dadlar, gott! Jag har ju en mixer på jobbet men den är inte lika bra som vitamixen och en sak jag verkligen gillar med vitamixen är att det inte blir några smådelar i smoothien. När jag gör datorade i min gamla mixer blir det alltid några delar på botten och det gillar jag inte =) Nåväl, jag skulle konsumera totalt 20 dadlar under dagen men fick bara till en smoothie på 10. Jag tänkte fel på morgonen så jag var rejält hungrig när jag kom hem idag. Jag åt två riktigt stora mangosar till lunch och sedan var allt ätbart inom räckhåll slut. Jag såg dock till att få ordentligt med vatten i mig så att jag inte skulle bli seg i huvudet. Nu är jag dock hemma, har fixat mer datorade till mig och mat till pojkarna. Strax skall de iväg på sin judoträning och då skall jag springa! =) Det regnar från alla håll men kärleken till löpning är större än olusten att ge sig ut i den här väderleken.

Hoppas ni har en härlig måndag! <3

2 comments:

  1. Hej Jessica!
    Jag vill först bara säga att du är en stor inspiration för mig och min mamma, vi har följt din blogg ett par månader nu och för mig blir den bara mer och mer lockande. Jag har två frågor, du har säker fått dom förut den första är, Jag själv äter Raw Food (90-95%)men min sambo och dotter äter inte det, dock är min dotter ganska liten (2 år) och hon äter ju det från "min mat" som hon finner intressant och tilltalande. Men min fråga är om du har nått tips som jag kan ta till mig för att göra hennes kost bättre, äter dina barn bara raw food?
    Finns det något bra tips jag kan ta del av för att löpa linan ut och bli 100% raw?
    Och min sista fråga ; dina fina smoothi glas, har du någon direkt länk till man kommer till dom? Jag skulle så gärna vilja köpa en till mig och en till min raw-mamma!
    Tack för en fantastisk inspirerande blogg! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej och tack för dina fina ord! <3 Hälsa så gott till din mamma oxå =)
      Angående barnen: det är inte så enkelt att lära gamla hundar sitta, än värre att lära barn att äta mer frukt och grönt om de inte fått med sig det från start, som din lyckliga dotter :) Jag har mina barn varannan vecka, och deras far har inte riktigt samma syn på kost som jag så där får de både mjölkprodukter, gluten och kött. Det gör det extra svårt att vänja barnen då man inte tillsammans kan göra detta arbete. Nåväl, gröna smoothies är det absolut bästa sättet att få i barnen nyttigt bladgrönt. Mjölkprodukter, rött kött och gluten är bannlyst här. Barnen får mycket frukt och grönt men i dagsläget är det inte aktuellt att få dem att äta raw så där har jag inga råd till dig. Däremot finns det en mamma som har en hel sida om detta så jag rekommenderar att du spanar in den: http://superhealthychildren.com/ Hennes son var sjuk i astma så hon började ge sina barn raw food.
      Nu till dig. 90-95% är jättebra! =) Jag har läst någonstans att man får fina fördelar redan vid 70%. För att du skall få känna på hur härligt det är att vara 100% så är mitt råd att du bestämmer dig för att köra 100% i en hel månad och efter det får du "lov" att äta lite annat igen. Det du kommer märka är att din kropp vill ha mer och mer raw och att den lagade maten blir mindre och mindre intressant. Har du inga hälsoproblem du behöver få bukt med tycker jag detta är ett lugnt och fint sätt att långsamt gå över till 100%.
      Visst är glaset fint! Det har jag fått av min man =) Han köpte det här: http://www.cafepress.com/30bad

      Hoppas det här är svar på dina frågor!
      Ha det riktigt bra och fråga gärna igen om det är något mer du undrar över!
      Varm kram
      Jessica

      Delete