Saturday 13 October 2012

Bröstcancermånaden–mitt bidrag, del 3.

Mitt bidrag denna bröstcancermånad är att berätta om kvinnor som alla fått diagnosen cancer, en del av dem bröstcancer, och samtliga har ändrat sin livsstil för att bli friska. Här kan du läsa om Jessica Ainscough som jag skrev om i del 1 och här kan du läsa om Ruth Heidrich som jag skrev om i del 2.

Nu har turen kommit till Kris Carr.

kriss

Namn: Kris Carr

Ålder: 41

Cancerdiagnos: Kris hade haft ont i sidan i ungefär 3 år och en dag blev det akut och hon sökte vård. På Alla hjärtans dag 2003, då hon var 32 fick hon sin diagnos. Hon hade en sällsynt och obotlig form av cancer som heter epithelioid hemangioendothelioma (EHE). Hennes lever var full av tumörer och även lungorna var drabbade.

Behandling: Kris bestämde sig för att hitta en läkare som såg positivt på hennes cancer. Hon ville ju leva! Hon dumpade t ex en läkare som ville göra en organtransplantation av samtliga 3 drabbade organ. Hon letade vidare efter en bättre läkare och hittade till slut Dr. George Demetri, föreståndare för the Center for Sarcoma and Bone Oncology vid Dana-Farber Cancer Institute i Boston. Demetri ser positivt på hennes möjligheter och berättar att det hon bör göra är att boosta sitt immunförsvar genom att ändra sin kost och sin livsstil. Ut åker animaliskt protein förstås och in kommer grönsaker, gröna juicer, groddar, nötter och allt annat som boostar vårt immunförsvar. En växtbaserad diet m a o.

Idag: Det har alltså gått snart 10 år sedan Kris fick sin dom och idag arbetar hon som hälsoinspiratör och hon har skrivit flera böcker och även gjort en dokumentär: Crazy Sexy Cancer, det finns en trailer där som man kan titta på. Kris cancer är inte borta men den hålls i schack. Hon har skrivit en riktigt inspirerande bok som jag själv precis har köpt: Crazy Sexy Diet. Det är en New York Times bestseller och en riktigt härlig bok och hon är väldigt mycket för att vi skall förebygga så vi inte behöver hamna i hennes situation. Här kan ni höra henne när hon föreläser för Unga med Cancer. Enormt intressant att lyssna på så jag råder er verkligen att ta er tid och lyssna på henne!

T o m min katt gillar Kris bok Skrattar

20121013_085636

Kris plats på nätet hittar ni här.

4 comments:

  1. Försökte vinna boken i en tävling, men inte vann jag inte;) Funderar istället på att köpa den, är den läsvärd? Kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är den verkligen Martina! Särskilt för oss som behöver läka olika saker. Det tar tid att läka, jag läste lite i min bok av David Klein precis och där står att man under 1-2 år kan få perioder av växlande energi. Så har det varit för mig och därför är det bra att läsa saker om igen ibland för att bli påmind. Åh andra sidan är det nog inget nytt för vare sig dig eller mig i Kris bok. Men en härlig uppfriskande vitaminkick är det :) Och så tänker man att om hon kan hålla modet uppe, då kan jag det! kram

      Delete
  2. Vilken tajming, gick in på din blogg och så hade du skrivit ett svar minuten tidigare;-)Tror helt klart att det tar tid att läka. Problemet är väl att jag prövar mig fram så mkt fram och tillbaka, kroppen hinner aldrig börja riktigt utan kastas från det ena till det andra. Någonstans måste jag hamna i slutändan, och jag tror det faller sig naturligt till sist. Varit lite inne på Mcdougall (haha, höll på att skriva Mcdonalds..) senaste tiden och försökt ta till mig, men det handlar så mkt om stärkelse och kokt känns det som, det känns mer och mer motbjudande att trycka i sig massvis av ris och potatis i stora mängder(när man har det som energikälla), kroppen vill inte känner jag:( Vet inte om jag någonsin kommer hamna på 100 % raw, men jag mår iaf inte bra av att äta så här mycket kokt. Känner att Kris bok nog är värd att läsa i detta läge! En sak jag märkt är att den bok som jag verkligen läser i om och om igen och verkligen dras till i min bokhylla är David Kleins bok:) Känns så självklar. Kanske hamnar jag där en dag, när jag är redo:) Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha, ha, McDonald's-diet kanske vore något ;)) Jag håller med dig, Davids bok är väldigt genomarbetad. Han rekommenderar ju att man läser den 5 gånger vilket jag faktiskt tror behövs för att allt skall sjunka in. Jag har börjat läsa den igen från början nu. Jag förstår precis hur du känner, man är dessutom så otålig. Det är bra att bli påmind om att läkning tar tid. Kris är ju ett mellanting, hon flörtar mycket med Gersons mat. Mycket raw men inte 100%. Tror säkert det kan vara inspirerande för dig! kram kram

      Delete