Thursday 11 October 2012

Tillbaks till fungerande sömnrutiner!

20121011_151828

En gång i tiden hade jag en sömnrutin som gjorde att sömnlösa nätter blev ett minne blott. Jag läste någonstans om hur viktigt det var att följa rutiner med sin sömn och bestämde mig för att testa en månad. Jag ställde klockan på 06 både på helger och vardagar och gick till sängs vid 22. Efter 2 veckor ungefär vaknade jag av mig själv utvilad före klockan ringde. När jag fått till den här rutinen kunde jag, som tidigare alltid haft svårt att sova på nya ställen, vilket var ett problem då jag reste mycket i jobbet under en period, sova överallt =) Jag lade mig på huvudkudden och sov som en stock. Sedan kom det en period innan jag blev sjuk då jag glömde bort att kroppen inte alltid är en maskin. Om jag hade en infektion i kroppen var det kanske klokt att sova lite längre om kroppen ville det? Men jag körde på och ni som följt mig vet att detta, tillsammans med en mage som var helt ur funktion, inte kunde leda någon annanstans än mot en katastrof. Efter detta har jag varit så rädd om min sömn att jag har ömmat sönder den inser jag nu. Jag tar sovmorgon på helgerna och det är liksom ingen ordning alls längre. Så nu tänker jag gå tillbaka till ett vinnande koncept, men nu med tvisten att jag skall vara inkännande också. Jag tänkte ge det en månad och om allt går som planerat så startar jag på måndag. Någon som vill hänga på?

Regeln är att man hittar ett klockslag som passar ens vardag och sedan går man upp vid samma tid under helgen. I  början kan det kännas trist att gå upp så tidigt på helgen men jag lovar att den som ger detta tid kommer att få en ordentlig belöning. Skriv gärna en kommentar om du har lust att hänga på till bättre sömnrutiner (om du inte redan har perfekta sådana förstås, då är det bara att gratulera =)) så kan vi peppa varandra!

Det hjälper inte hur mycket frukt eller annat nyttigt man äter om man inte får sin skönhetssömn <3

8 comments:

  1. Jag har haft så mycket sömnproblem i mina dagar att jag verkligen måste ha exakta rutiner för att sova. Mår otroligt dåligt av att sova för lite, märker lätt att jag blir destruktiv om jag sover för lite alt. äter för lite. Så det aktar jag mig för;) När jag gick på högstadiet kunde jag lätt sova halva dagarna och vara vaken halva nätterna. Men nu för tiden uppskattar jag verkligen morgnarna, det är min tid! Även om jag aldrig direkt vaknar pigg (är väl ganska mycket infektion i min kropp och blir liksom aldrig helt utvilad..), så sover jag nu iaf oftast 8 timmar i sträck och jag somnar ganska fort, sover som en stock, och vaknar när klockan ringer eller oftast precis innan:) Det uppskattar jag, även om det hade kunnat vara bättre. är väldigt ljudkänslig, så måste ha öronproppar:/ Men men, i jämförelse med hur det har varit så är jag nöjd, jag ser framemot att gå och lägga mig numera, förut var det bara jobbigt när jag visste att jag nog inte skulle kunna somna.. En dag hoppas jag att jag kan somna sittandes vid köksbordet med spelkorten i handen, som min kompis pappa alltid gjorde;) Kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så skönt det låter att du kommit så långt med din sömn! Jag är precis som du, jag vaknar om grannen tappar en knappnål inne hos sig. Jobbigt att vara så lättväckt. Det har jag alltid varit.
      Jisses, hur gör folk som bara somnar sådär ;)
      kram kram

      Delete
  2. Heej!
    Äntligen ett inlägg, har väntat så länge!! =)

    Jag har dessa sömnrutiner jämt, och har haft de så länge nu att jag inte kommer ihåg när jag började.
    Jag har nästan alltid varit en sånn som följer naturens rytm. Jag bli automatisk trött vid nio/tio på kvällen och går nästan alltid och lägger mig senast innan halv elva.
    Och jag vaknar alltid av mig själv runt sju tiden, senast åtta. Och detta göra jag varje dag, spelar ingen roll om det är helg.
    Visserligen jobbar jag inte nu och har mina rutiner som jag vill ha dem. Men även när jag jobbade förut så var jag extremt noga med sömnrutinerna.

    Även om jag redan har de här rutinerna så är jag gärna på och hjälper till och peppar dig =)
    Härlig fredag!!
    Kraam!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha, ha, här kan jag inte ligga på latsidan förstår jag =))
      Härligt att du har så bra rutiner! Jag ser fram emot att få ordning på mina igen! Nu brukar jag lägga mig nio/tio som du och sova till 7 på vardagar men jag tror att det är för länge för mig att ligga i sängen för jag vaknar flera gånger och är vaken i perioder. Så därför skall jag nu ställa klockan på 6 ett tag och se om det blir bättre =)
      Tack! Perfekt!
      kram kram och detsamma till dig!!!

      Delete
  3. Läsvärt -

    Speciellt om man har svårt för rutiner, haha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jepp, en riktigt intressant artikel. Jag har också läst den tidigare och det tog bort min nojja över att jag ibland var vaken i vargtimman. Dock har den inte hjälpt mig till att vara där jag var förr, dvs utvilad på morgonen, pigg och alert hela dagen =)

      Delete
  4. Tack för ett mycket bra inlägg. Enligt ayurveda ett sätt att gå till väga.Ayurveda anser att mat,sömn och kärlek är de säkraste sättet att bygga upp vår hälsa. Det är svårt att gå upp samma tid vareje dag men jag tror på det. Har planerat att göra det länge och nu fick jag ny inspiration! Vad duktig du är!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Anna! =) Roligt att kunna inspirera. Jag vaknade tidigt i morse och gick upp och det var väldigt skönt att börja dagen så. Precis, det var i ayurvedan jag hittade det en gång i tiden.

      Delete