Friday 5 October 2012

Jag älskar mango!

20121005_172805

Nu är det officiellt! Jag älskar mango! Men sooooom jag har kämpat för detta Blinkar Ni har säkert hört att det kan ta upp till 14 provsmakningar innan ett barn vänjer sig vid en ny smak. Det har jag också hört och tänkte att jag skulle prova om det funkade för mig och mango. Jag har ju ätit 811 i över ett år nu och önskade att jag skulle njuta av mango lika mycket som alla andra. Men icke. Jag bestämde mig dock för att provsmaka lite då och då men det smakade fortfarande inte alls gott. Så plötsligt en dag förra veckan vände det och jag är helt nyförälskad. Jag köpte upp mig på säkert 10 kg mango på Fram idag. Mums! =))

Skam den som ger sig Blinkar

8 comments:

  1. Grattis eftersom mango är sååå gott!!!

    ReplyDelete
  2. Åh, hittar aldrig någon ekologisk mango till ok pris här... Har visserligen inte kollat på länge nu. Är de i säsong och billigare just nu? Tänkte fråga dig, när man äter 80/10/10 i någon form, raw eller lagad, är det lika viktigt att få sig mer kalorier än man fick på "blandkost", eller gäller det bara vid frukt/grönt-ätande? Kollat en del på Mcdougall-forum och å ena sidan säger de "vi räknar inte kalorier, ät tills du blir mätt", men å andra sidan verkar de flesta äta väldigt lite energimässigt sett, läste nån som skrev att den går upp i vikt om den äter mer än 1000 kalorier, att äta över 2000 gör en fet i deras värld. Blir väldigt fundersam, har alltid sett det så att för lite energi ger underätning, och stör metabolismen, måste man verkligen svälta för att bli smal? Jag tvivlar. Nu är ju jag varken för smal eller för stor, för mig handlar det ju om att läka kroppen. Men jag undrar om du har koll på detta med energiintaget, om det är lika viktigt att få i sig i alla fall 2500 som kvinna på lagad lågfett vegankost, som på raw 80/10/10? Kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Martina! Fram, där jag handlar mestadelen av min frukt, följer fruktens säsonger. Så jag gissar att det är säsong för mango nu men jag är inte 100 på det. Åh andra sidan googlade jag på det precis och hittade uppgifter om att mango alltid har säsong. Den stora anledningen till att man pratar så mycket om kalorier inom raw 811 tror jag beror på att man måste bli medveten om att frukt inte är så kaloritätt och att man måste äta så mycket större volymer än vad man är van vid. Jag tror inte på att man skall behöva gå hungrig om man äter näringsrik mat och svälta sig gör nog ingen lycklig. När man läser David Kleins bok så pratar han inte heller något om kalorier egentligen. Bara att man måste äta större volymer än man varit van vid tidigare. Jag tror inte att du behöver tänka så mycket på detta så länge du äter bra och känner dig tillfreds. Men jag är ingen expert på området!
      kram kram

      Delete
  3. Åh mango, så gott! jag var som du,gillade inte riktigt mango men så fick jag prova pakistansk mango, den verkar bara ha säsong i augusti ungefär och den är gul. Efter det gillade jag all mango (som är mogen) MMM! avundsjuk på din låda!

    ReplyDelete
    Replies
    1. =) Ja nu är det sååå gott =) Går och klämmer på mina mangosar och hoppas på att de skall mogna snart =)

      Delete
  4. En sån fin butik skulle man ha här:-) Finns dock lite butiker med biodynamiskt inne i Stockholm, även om inte det färska utbudet är gigantiskt. Och tack för svaret, låter klokt. Är väl lite det att mina hunger och mättnadskänslor fortfarande är ur funktion, så jag pressar mest i mig...blir lätt väldigt mycket för lite mat om jag försöker känna efter just nu, och jag märker genast att jag börjar frysa m.m. Märker dock att jag känner allt mer hunger och aptit när jag dragit ner rejält på fettet, även om jag blir väldigt mätt för stunden fortfarande av stora portioner:) Men men, det går åt rätt håll! Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Du är så tappar som kämpar på =) Som du säger, det går framåt och det får man leva på =)

      kram kram

      Delete