Wednesday 7 November 2012

Varför äter jag D-vitamin tillskott?

20121107_190400

Jag älskar att få min dagliga dos av D-vitamin från solen. Nu är det dessvärre så att om man lever på de breddgrader som vi gör här i Sverige så kan vi bara få tillräckligt med D-vitamin från solen från april t o m september! Så resten av tiden måste vi få D-vitamin på annat håll. Så jag mumsar alltså just nu D-vitamin.

“Above approximately 50°latitude (north of Edmonton/London/Berlin/Moscow)

  • From April through September (or even briefer above 60°latitude (Anchorage/Stockholm))
    • 15-30 minutes of midday sun (15 for those with lighter skin; 30 for those with darker skin)
    • or 2,000 IU supplemental vitamin D
  • From October through March (or even longer above 60°latitude (Anchorage/Stockholm))
    • 2,000 IU supplemental vitamin D”

källa: nutrionfacts.org (tillhör en amerikansk läkare som arbetar med funktionell medicin och själv lever på en växtbaserad diet.)

4 comments:

  1. Hm, kanske något jag också borde ta till mig då =/

    Tar man inte upp något D-vitamin när solen är framma under dagarna? Konstigt i så fall.
    Tack för tipset.

    Kramis bananis Jenna!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det är nog ingen dum idé... Dessvärre inte, solens vinkel mot jorden är för liten och då kan inte tillräckliga mängder tränga igenom atmosfären för att vi skall kunna bilda D-vitamin av solens strålar. Ju högre upp på himlen solen står desto mindre atmosfär har den att ta sig igenom och ju bättre kvalité blir det av solens strålar. Men som sagt från oktober t o m mars är strålarna för svaga. Brun kan man bli men tillräckligt med D-vitamin får man dessvärre inte :(

      Mangokram =D

      Delete
  2. Hm, intressant.
    Då kanske jag ska bunkra upp med några burkar den här.vintern, bara i fall att liksom. Onödigt om man skulle få brisera pga av det, är man är så frisk i övrigt.

    Vilka rekommenderar du? Jag vill ha så naturligt som det bara går.

    Hur är der om man åker utomlands en månad på vinter, skulle man klara sig då?

    Så bra att du stå för så mycket info,och är bra på de. Jag själv får förmedlades stå för recepten, hihi =)

    Kram fina!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är nog klokt min vän. Jag använder dem som är på bilden. Holistic är ett bra märke. Det skall vara D3 annars kan kroppen inte absorbera. Dessvärre är Holistics variant inte vegansk så nästa gång jag köper skall jag se mig om efter annat.
      Äsch! Du kan ju jättemycket saker!!! =))

      kraaaam

      Delete