Saturday 3 November 2012

Bröstcancermånaden–mitt bidrag, del 4.

Tre dagar efter bröstcancermånaden kommer då sista damen ut. Mitt bidrag denna bröstcancermånad är att berätta om kvinnor som alla fått diagnosen cancer, en del av dem bröstcancer, och samtliga har ändrat sin livsstil för att bli friska. Här kan du läsa om Jessica Ainscough som jag skrev om i del 1 och här kan du läsa om Ruth Heidrich som jag skrev om i del 2. och här kan du läsa om Kris Carr som jag skrev om i del 3.

Sist men inte minst presenterar jag nu Jane Plant.

jane_plant_2

Namn: Jane Plant

Ålder: 67

Cancerdiagnos: Jane drabbades av bröstcancer och fick sin diagnos när hon var 42 år.

Behandling: Jane opererade bort ena bröstet, fick cellgifter och strålbehandling. Hennes cancer kom tillbaka 5 gånger och i slutet gav läkarna Jane 2 månader kvar att leva. Jane hade en stor knöl på halsen, cancern hade spridit sig till lymfan. Jane är geologiprofessor och van att vända och vrida på saker. Hon var fascinerad av The atlas of cancer mortality in the People’s Rebublic of China där man kan se hur olika cancerformer förekommer i olika delar av China. Hon diskuterade detta med sin man som är forskare och de ansåg att den gemensamma nämnaren torde vara kosten. Det som fascinerade Jane var att i princip ingen bröstcancer förekom i Kina. Jane och hennes man vände och vred på detta faktum tills de kom fram till att man i Kina ej konsumerade mejeriprodukter, det fanns ingen industri för detta ö h t. Jane slutade genast med samtliga mejeriprodukter, hon hade tidigare lagt om kosten mot en mer vegansk diet men åt youghurt varje dag. Nu slutade hon även med youghurten och efter bara 6 veckor började tumören på halsen gå tillbaka!

Idag: Jane är frisk och äter inga mejeriprodukter idag. Hon har skrivit böcker som är till stöd för andra kvinnor. Bland annat har hon skrivit Ditt liv i dina händer som alltså finns utgiven på svenska.  Här kan ni se en intervju med Jane.

Jag gillar titeln på hennes bok: Ditt liv i dina händer. Jag gillar det faktum att vi inte behöver vara offer för en grym rysk roulette som bröstcancer vid en första anblick kan verka vara. Jag gillar det faktum att vi själva kan påverka vårt liv och vår hälsa.

No comments:

Post a Comment