Saturday 28 July 2012

Många bra frågor! =)

Fått en kommentar till som jag väljer att lyfta fram för den innehåller en massa bra frågor. Den här gången är det från Charlotta:

“Hej Jessica!
Jag har just hittat till din blogg och det är verkligen intressant detta med hur kosten påverkar hälsan. Jag har som du, haft krångel med magen så länge jag kan minnas och har provat många olika dieter. Nu snubblade jag över 80/10/10 och undrar om jag får ställa några frågor då detta är nytt för mig? Jag har också varit på Living food i V-vik. men det är svårt att följa hemma samt att det var tufft för magen. Nu till frågorna: Vad behöver jag tänka på för att gå över till 80/10/10? Behöver inte kroppen protein? Upplever att jag har känsligt blodsocker och att det stabiliseras bäst med kött, men i mitt hjärta känner jag att jag inte vill äta kött! Samt att jag såg att du skrev om att dieten har befriat dig från oro. Det har jag mycket av och det vore ju helt underbart om den biten också kunde bli bättre. Äter inte gluten men det räcker inte för att uppnå den hälsa jag vill. Klarar tänderna all den frukten man ska äta? Har även hört att fruktsyran är för stark för tarmslemhinnan. Men din mage verkar ju ha läkt? Det är svårt att veta vilken riktning man ska ta när det finns så många olika åsikter. Var kan jag inhämta nybörjarinfo? Tänker på böckerna du rekommenderar. Det känns bra att ha något att luta sig mot när man ska prova något nytt och radikalt. Nu blev det långt, hoppas att det är ok och att du har tid att svara. Tack för att du delar med dig så öppenhjärtigt av ditt liv!
Mvh Charlotta”

Hej Charlotta!

Jätteroligt med dina frågor och jag blir så glad för varje människa jag stöter på som på allvar väljer att ta ansvar för sin egen hälsa!

Så roligt att du också varit på Living Food, jättemysigt ställe! Min mage mådde inte bra av allt det feta tyvärr och precis som du skrev kändes det för krångligt att få till när man var hemma. Det du behöver tänka på med 80/10/10 är att äta tillräckligt med kalorier. Jag har gjort en film om vad jag äter under en dag så kan du få ett hum om detta. Dock åt jag inte alls så mycket i början utan fick arbeta mig uppåt. Sen är det jätteviktigt att inte äta fett tillsammans med söt frukt! Det eventuella fettet äter man på kvällen tillsammans med sin sallad.

Visst behöver kroppen protein! Dock inte alls i de mängder vi traditionellt proppar i oss. Jag har skrivit ett helt inlägg om detta här som jag rekommenderar att du läser. Sedan jag började med 80/10/10 har jag aldrig några problem med blodsockret längre. Jag var sådan att jag blev helt låg om jag inte åt exakt var tredje, helst varannan timme. Jag kände liksom att jag aldrig hade tillräckligt med energi. Allt sådan är borta nu.

Så var det för mig också, jag uteslöt gluten, socker, kött, mejeriprodukter, ja en massa saker men det räckte inte för mig. Förmodligen var kroppen i så dålig kondition att det inte räckte. När det gäller tänderna har jag skrivit ett inlägg om det här. Jag tar hand om mina tänder ordentligt som du kan läsa. Min mormor (som tyvärr inte lever längre) och min mamma som i princip aldrig åt/äter frukt hade/har urdålig tandhälsa och båda två fick tandprotes. Jag vet mängder av folk som inte ätit en frukt som har helt förskräckliga tänder =)) Det var intressant med fruktsyran, det har jag aldrig hört talas om. Däremot vet jag att frukt är något av det mest lättsmälta och snällaste mot våra tarmar som finns. Ja, min mage blev bra från dag ett med den här dieten! Jag kan varmt rekommendera David Kleins bok. Jag har provat allt och han har hjälpt sååå många människor med mag/tarmproblem.

Helt rätt, Charlotta! Man skall inte kasta sig in i det här utan att vara påläst. Jag tyckte det kändes jätteläskigt när jag började med det här men jag hade liksom inget val. Det var det sista halmstrået jag grep. Men följer du Davids råd kan du vara helt trygg.

Om jag kan hjälpa en enda människa till bättre hälsa är jag nöjd!

Hoppas det här är svar på dina frågor och tveka inte att fråga om du undrar över något mer!

kram

Jessica

8 comments:

  1. Tusen tack för ditt svar Jessica!
    Vilken bra video du har gjort!
    Har du lagt upp din mat efter David Kleins rekommendationer alltså? Är det 80/10/10 han förespråkar? Undrar även om du tycker 80/10/10 av Douglas Graham och Skinny Bitch är användbara i sammanhanget?
    När du gjorde din kostomläggning, fick du mycket omställningsbesvär då? Jag brukar alltid få det och kraftiga sådana när jag ändrar något. Nu verkar kroppen regera på frånvaron av kött och mejeriprodukter som jag har slutat tvärt med. Det är ju lätt att bli osäker på om man gör "rätt" när man mår dåligt av ny kost. Vad kan man förvänta sig i form av besvär? Tror du det är bäst att lägga om tvärt eller successivt? När du säger att du fick öka mängden frukt successivt, åt du annat vid sidan av då? Jag vill absolut inte gå upp i vikt, ska man ändå ligga på uppemot 3000kcal per dag?
    Är mycket nyfiken och vill veta allt på en gång :) Ska snarast beställa boken/böckerna.

    Tack än en gång!

    Bästa hälsningar

    Charlotta

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej igen Charlotta!

      Tack! =)
      I början lade jag upp min mat efter David Kleins program. Jag åt tex inget fett alls första månaden och nötter tål jag fortfarande inte. Får diarré direkt. På kvällen åt jag ångkokta grönsaker. Allt för att vara så skonsam mot matsmältningssystemet som möjligt. David och Douglas kommer från samma ”skola”. David läkte sig själv från Ulcerös så hans fokus ligger ju på att hjälpa människor att läka sina tarmproblem. Så ja, det är en 80/10/10 diet han förespråkar. Jag följde Davids råd tills min mage mådde bra och sedan skaffade jag Douglas bok för att få ännu mer kött på benen. Skinny bitch är en riktigt rolig bok men ingen som hjälpte mig med mina magproblem.
      Jag fick inga omställningsbesvär alls. Snarare tvärtom, jag mådde bättre från dag ett. Då är det förstås viktigt i sammanhanget att jag redan sedan tidigare hade plockat bort allt det vita giftet, alla mejeriprodukter, allt animaliskt. Så det var ju egentligen en bra förberedelse innan jag gick över till en fruktbaserad diet. Självklart kan man bli osäker och det är därför det är enormt viktigt att läsa Davids bok ordentligt innan man sätter igång. Han rekommenderar att man läser den 5(!) gånger innan man börjar. Jag läste den nog två gånger och jag tar fortfarande fram den emellanåt. Numera tvivlar jag aldrig på att det här är det absolut bästa sättet att äta på men ibland längtar man ju efter annat och då är det bra att få hjälp med att minnas varför man äter som man gör =)
      Nej jag åt inget annat vid sidan av men jag kunde inte få i mig så stora volymer i början. Under lång tid åt jag ångkokt potatis på kvällen för att ha en rimlig chans att få i mig kalorier. Men någon annan mat åt jag aldrig. Jag är dock en person som gör allt eller inget och jag var i så dåligt hälsotillstånd att det krävdes att gå hela vägen. Ett bra sätt om man vill ha en mjuk övergång är att byta ut frukosten mot frukt och sedan äta lagad veganmat resten av dagen. Efter en tid byter man ut även lunchen mot frukt och sedan är det bara middagen kvar att byta ut.
      Ha, ha, nyfikenhet är en god egenskap =) Jag strävade upp mot 3000 kalorier för jag var kraftigt underviktig och behövde bli normalviktig. Numera ligger jag på ungefär 2500 kalorier. Den dag jag spelade in filmen var jag extra hungrig men det är sällan jag äter så mycket nuförtiden. Vad är din idealvikt? Utifrån den finns det lite förslag på hur du skall tänka kring kalorierna.

      Kram Jessica

      Delete
    2. Stort Tack igen! Detta är så spännande! Jag blir eld och lågor :) Ska jag äntligen hitta något som kan hjälpa mig?! Min mage är också super känslig men jag blir åt andra hållet, förstoppad. Uppsvullen som i åttonde månaden ungefär, energilös osv. Samt att jag i över två års tid inte har kunnat ligga ner och sova utan får sitta el halvligga pga av kraftigt illamående och refluxer. Jag tänker att det är flera vinster med detta sätt att äta dels för den egna hälsan men också för djuren och miljön. När jag provade LCHF kändes det aldrig riktigt försvarbart eller rätt (etiskt). Jag tror att allt består av energivibrationer och äter vi då djur som har levt dåligt och har dött i ångest så är den energin kvar i köttet vi sedan stoppar i oss och kan få oss att må dåligt. Och är man sensitiv så känner man nog ännu lättare av detta på olika sätt. Och bara vetskapen att någon ska dö för att jag ska få äta känns ju helt fel för mig. Och att då göra tvärtemot vad man eg. känner är rätt tror jag också skapar obalanser och oro i systemet. Hur tänker du om det?
      Min idealvikt ligger mellan 60-63 kg, väger nu 67kg. Nu blev det långt igen:)Du får hojta till om du inte vill ha fler frågor och funderingar.

      Kram Charlotta

      Delete
    3. Halloj!

      Åh fy så jobbigt! Så där skall man inte behöva ha det!! Hög tid att hitta rätt eller hur? =)
      Precis så är det. Det är både etiska, miljömässiga och hälsovinster av att äta skippa djuren från sin tallrik. Jag åt själv kött i 38 år så jag dömer ingen som gör det dock önskar jag att alla får ta del av den kunskap som jag numera har så att fler människor väljer bort animaliskt från sin tallrik. Vi behöver verkligen inte äta djur för att vara friska, tvärtom, att äta djur gör oss sjuka. Dessutom är det ju en katastrof för miljön.
      Det jag med säkerhet vet är att jag fått ett helt annat lugn sedan jag började äta enligt 80/10/10. PMS existerar ju inte längre och jag tror att det är ett bra mått på hälsotillståndet hos oss kvinnor.
      Douglas Graham har en formel för hur mycket kalorier man behöver om man vill ligga på en viss vikt. Man tar vikten i pund gånger 10 för att få reda på hur mycket man behöver äta för att klara av kroppens basfunktioner. Sedan lägger man till kalorier utifrån hur aktiv man är osv. I ditt fall är ditt basvärde utifrån 63 kg: 140 pund * 10 = 1400 kalorier. Sen skall man fylla på med kalorier för de aktiviteter man gör. Douglas rekommenderar att man skall motionera för lika mycket som sitt basvärde vilket blir 1400*2=2800. Alltså skall du äta 2800 kalorier totalt. Dock kan det vara lite svårt när du har dina hälsobekymmer så varför inte sikta in dig på 2500 kalorier och se hur det går? Tanken är att om man äter för lite orkar man ju inte motionera och det är lika livsviktigt som att äta ordentligt för att uppnå optimal hälsa =)
      Du är såå välkommen med dina frågor! Jag brinner för det här så det är bara roligt om människor är frågvisa =)

      Kram Jessica

      Delete
  2. Tack snälla för ditt svar, du är så hjälpsam! Det är fantastiskt att du mår så bra nu! Nu ska jag skaffa boken och läsa in mig. Vad bra, då vet jag att jag kan återkomma om det uppstår frågetecken:)

    Ha det bra!

    kram Charlotta

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack själv! =) Ja det är faktiskt väldigt skönt att få må bra. Japp, bara att höra av sig! Ser fram emot att få en rapport för hur det går för dig!

      Detsamma!
      kram
      Jessica

      Delete
  3. Hej! Här kommer fråga från jenna igen =)
    Hur är det med surkål, som man surar utan salt, är det okej i 801010?
    Det är så jäkla gott!! =)
    Kram banan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Halloj igen =))
      Enligt David Klein är det vara bra att äta om man behöver få ordning på sin tarmflora. Tipset är att testa, om magen mår bra av det så är det okej men om den blir bubblig och gasig så fungerar det inte. Tror inte att det är 80/10/10 med syrat. Jag har själv älskat detta och haft det till min kvällssallad men nu vill inte mina smaklökar ha det längre utan tycker det är för surt så jag har slutat...
      Så om du ääälskar det så kör på ett tag är mitt råd =)
      kram banan (ha, ha, ha =)))

      Delete