Wednesday 25 July 2012

100% barfota.

Maken och jag har varit lite fööör ivriga på löpningen – på olika sätt - den senaste tiden. Han har lite känningar i ett knä och jag i ena vristen (jag blev för ivrig med mina barefoot trots allt men vad gör man när man har så härliga skor ;D Vi bestämde oss därför för att ta en skogspromenad tillsammans. Maken kläckte idén att vi skulle gå helt barfota – som man gjorde när man var barn. Jag var inte sen att hänga på. Det var jättehärligt och jag kände mig som barn på nytt. En ordentlig övning i mindfulness är det också eftersom man hela tiden har koll på var man sätter ner fötterna. Jag har en balansplatta här hemma som jag använder för att stärka mina vrister och jag kan säga att skogspromenaden var ett mycket roligare sätt att göra detta på! Vi såg två rådjur på vår promenad och mumsade en massa blåbär <3

6 comments:

  1. Hej! Det här är jenna igen =)
    Jag måste bara fråga hur dina tänder mår, för du någonsin ilningar eller liknande.
    Jag har börjat få det på mina två framtänder, och jag äter mesta dels tre mål mat om dagen men mycket vatten emellan.
    Jag har sluta borsta tänderna på morgonen, behöver inte det längre, och oftast med bara vatten på morgonen.
    Jag äter mycket banan, dadlar, nektariner, sallad och melon. Alltså inte så sura frukter. Har du någon kunskap om detta? Kram jenna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Jenna =)) Svarar på din fråga i ett inlägg istället då den är så relevant! http://goluckyj.blogspot.se/2012/07/tandhalsa-nar-man-ater-801010.html

      kram Jessica

      Delete
  2. Hej Jessica!
    Jag har just hittat till din blogg och det är verkligen intressant detta med hur kosten påverkar hälsan. Jag har som du, haft krångel med magen så länge jag kan minnas och har provat många olika dieter. Nu snubblade jag över 80/10/10 och undrar om jag får ställa några frågor då detta är nytt för mig? Jag har också varit på Living food i V-vik. men det är svårt att följa hemma samt att det var tufft för magen. Nu till frågorna: Vad behöver jag tänka på för att gå över till 80/10/10? Behöver inte kroppen protein? Upplever att jag har känsligt blodsocker och att det stabiliseras bäst med kött, men i mitt hjärta känner jag att jag inte vill äta kött! Samt att jag såg att du skrev om att dieten har befriat dig från oro. Det har jag mycket av och det vore ju helt underbart om den biten också kunde bli bättre. Äter inte gluten men det räcker inte för att uppnå den hälsa jag vill. Klarar tänderna all den frukten man ska äta? Har även hört att fruktsyran är för stark för tarmslemhinnan. Men din mage verkar ju ha läkt? Det är svårt att veta vilken riktning man ska ta när det finns så många olika åsikter. Var kan jag inhämta nybörjarinfo? Tänker på böckerna du rekommenderar. Det känns bra att ha något att luta sig mot när man ska prova något nytt och radikalt. Nu blev det långt, hoppas att det är ok och att du har tid att svara. Tack för att du delar med dig så öppenhjärtigt av ditt liv!

    Mvh Charlotta

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Charlotta!
      Jag har svarat på dina frågor i ett inlägg här:
      http://goluckyj.blogspot.se/2012/07/manga-bra-fragor.html

      kram
      Jessica

      Delete
  3. Åh det är så härligt att gå barfota. Skönt att gå längs strandlinjen i meditativ takt och känna vågskvalpet. Känner mig alltid så lugn efteråt. En härlig kvällsrutin jag har nu är att smörja in fötterna med sesamolja riktigt länge, massera en kvart på varje fot. En enorm skön känsla infinner sig antagligen på grund av oxytosin eller endorfiner. På vinterna smörjer jag hela kroppen men då tar det bara 10 minuter och lugnet varar faktiskt i flera timmar eftersom massage är vatabalanserande.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja massage med sesamolja är jätteskönt!

      Delete