Saturday 21 July 2012

Jo, svackor kommer … och går! =)

Ni kanske tror att jag alltid, varje sekund mumsar min frukt och mina grönsaker med oslagbar glädje? Så är det faktiskt inte. Nu på semestern hade jag en ordentligt svacka faktiskt. Det var tufft när familjen åt en massa god vegansk lagad mat och jag mumsade på min frukt. Särskilt jobbigt var det när de åt ugnsbakad potatis… Vad gjorde jag då för att hantera detta? Jo jag tillät mig faktiskt att känna mig lite ledsen över det här för det är också en sorg att inte kunna äta “som alla andra”. Det jag har lärt mig är dock att det här med tiden blir lättare och lättare att hantera. Jag hade samma svacka när jag slutade med kött och mejeriprodukter och insåg att det skulle bli svårt att fira jul och andra högtider på samma sätt som förut. Nuförtiden har jag inga problem med det längre men jag fick gå igenom varje högtid och lägga den bakom mig. Som ett sorgeår ungefär. Vidare plockade jag fram min bok Self Healing Colitis & Crohn’s av David Klein och läste några utvalda sidor plus att jag tittade på youtube-filmer gjorda av olika personer som äter enligt 80/10/10 som inspirerar mig. Nu är jag uppe ur svackan och igår åt jag t o m bara bananer hela dagen och stornjöt av det =D

Mina råd vid svackor är alltså:

1. Tillåt dig att känna sorg/ilska/orättvisa/leda eller vad det nu är som kommer över dig i din relation till frukten och grönsakerna

2. Plocka fram någon bok kring ämnet som inspirerat dig och läs några rader ur den, för att på så sätt åter påminna dig om varför du valt att göra denna resa

3. Läs blogginlägg och titta på youtube-filmer gjorda av människor som äter som du och som inspirerar dig!

4. Sist men inte minst, damma av anledningen till varför du började den här resan från början! =)

Jag har även gjort en video om tips på hur man kan hantera när familjen äter lagad mat:

 

Som Dalai Lama så klokt säger: This too shall pass <3

No comments:

Post a Comment