Friday 13 July 2012

Löpning.

Jag måste bara skriva lite om löpning. Jag har alltid älskat att springa. När jag var liten berusades jag av att springa fort fort och 60 meter och 100 meter var härligt =) Jag spelade även fotboll i många år där mittfältare var min givna roll för då får man springa fram och tillbaka hela tiden =) Under nästan 2 år kunde jag inte springa när jag vägde för lite och hjärtat slog så hårt så hårt varje morgon. Nu vårdar jag min löpning som den sista droppen vatten. Jag fick rådet att ta det försiktigt med löpningen för att inte bryta ner ett tidigare skört immunförsvar. I sex månader totalt skall jag bara springa max 3 km i max 7 min-tempo. När augusti går in i september är denna sexmånadersperiod över och jag funderar lite över hur jag skall gå vidare. Suger på karamellen =) Som ni såg i tidigare inlägg har mina barfotaskor fått komma på igen och det går riktigt bra! Jag har lite känningar i mina vader efter morgonens löppass men absolut ingen smärta eller överansträngning. Nästa runda får bli i mina bare access som är ett mellanting mellan traditionella löparskor och barfotaskor.

Löpning för mig är frihet, gläjde, lycka, flow, mindfulness. Vissa pass är självklart tuffare än andra men då brukar jag stanna upp, ta några djupa andetag och titta upp mot trädtopparna och bara njuta. Sen fortsätter jag igen. Inte nog med att själva löppasset är så härligt, man får ju alltid en underbar belöning efteråt i form av endorfinpåslag som hjälper en att klara livets utmaningar.

No comments:

Post a Comment