Wednesday 20 June 2012

Vad jag ätit idag.

Screenshot_2012-06-20-18-58-16

Som ni ser har jag ätit 2(!)kg bananer idag. Om man äter en fruktbaserad diet är det jätteviktigt att få i sig tillräckligt med kalorier. Det är det förstås oavsett vad man äter men det är viktigt att vara medveten om att frukt inte är alls så kalorität som annan mat såsom potatis, pasta osv. Väg maten och skriv in cron-o-meter eller en annan app så att du får i dig tillräckligt! Annars riskerar du hamna i den skara som säger att det inte går att leva på frukt och grönt och det gör det ju =D. Jag slutar på 2680 kcal idag om jag inte glufsar i mig något mer, det får eventuell hunger i så fall avgöra =)

6 comments:

  1. Det är så härligt att läsa din blogg och höra hur bra du mår genom att äta såhär.

    En sak som jag undrar hur du löser är ekonomin. Jag tycker det blir dyrt nog med de ekologiska frukt och grönsakerna jag äter även om jag "drygar ut" dem genom att också äta ris, bönor, groddar osv för att känna att jag får i mig tillräckligt med mat. De gånger jag gör rawfooddetoxer och exempelvis gör massvis av egen apelsinjuice, gröna smoothies osv kostar min mat helt orimliga summor varje vecka, och då kan jag inte ens få tag på allt ekologiskt där jag bor. Hur resonerar du kring det här och vad kostar en matvecka för dig?

    Ha en underbar midsommarhelg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är en mycket intressant fråga. Det är en utmaning med den här dieten, den är dyr. Min man och jag resonerar som så att det är dyrare att vara sjuk. Jag köper lådvis med apelsiner och dadlar och får då rabatt på detta. Framöver kommer vi dock att vända oss till en grossist direkt för att pressa priserna. När du gör dina rawfooddetoxer andvänder du då sk superfoods? Jag gör aldrig det för jag tycker att de är orimligt dyra. Vi har en månadskostnad på ca 10 000 för maten. Vi äter allt ekologiskt.
      Ha en underbar helg du oxå fina du!
      kram Jessica

      Delete
  2. Hej! (igen..) Såg att du skrev här att du köper lådvis av dadlar! Gör du det via matbutik eller någon annanstans? Och vad får du betala per kg ungefär? De billigaste eko-dadlarna jag kunnat hitta här kostar 189kr kilot och det funkar inte riktigt..så jag har kört på färska dadlar som inte är ekologiska hittills, men vore skönt att kunna köpa ekologiska ibland i alla fall. Inte minst då jag nu upptäckt att jag verkligen inte tål bananer:( Klåda och sveda i ansiktet så jag höll på att bli galen, och massa annat..hoppas tåla dem tids nog igen! Hur som helst är ju bananer det som annars är lättast att få tag i ekologiskt till bra pris bland frukt, så det känns synd. Vill helt köpa ekologiskt, men funkar inte med allt ekonomiskt just nu, men försöker i alla fall tänka efter säsong, och köpa det som mycket av just då, t.ex. persikor och nektariner nu vid denna tid...känns i alla fall som att det borde vara lite mindre besprutat om man köper frukterna den tiden på året när du trivs som bäst att växa. Hur som helst, dadlarna var det ja;) Kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej igen =)
      Jag köper dem i en ekologisk affär i Göteborg som heter Fram. Jag får dem för 150kr/kg har jag för mig (lådan är om 5kg). Tidigare åt jag färska icke-ekologiska. Man får göra så gott man kan! Så trist med bananerna! Som tur är så finns det god chans att du tål dem i framtiden igen. Mango är ganska fina nu, har du provat dem?
      kram kram

      Delete
    2. Tack! Ja precis, man får göra så gott man kan kan, jag passar på när jag hittar ekologiskt till bra pris, såsom päron i lösvikt och vattenmelon för 12,90kilot:) Trevlig midsommarhelg! Kram

      Delete
    3. Ja så är det! =) Allt är bättre än inget! =)

      Tack detsamma och ha en härlig midsommar!!!

      kram kram

      Delete