Wednesday 6 June 2012

Mensen säger mycket om vår hälsa.

Jag tänkte skriva lite om mens idag =) Jag har en teori om att hur man mår kring mens är ett måttstock över hur man egentligen mår. Jag har haft perioder i mitt liv som varit väldigt tuffa känslomässigt och jag har kunnat hålla mig uppe riktigt bra under månaden men sedan när mensen kommer så är det som att alla försvar rivs och jag känner mig oändligt sorgsen. Jag tror att det faktiskt är en styrka att vår kropp försöker tala om för oss hur vi egentligen mår eller om det är något vi förtränger som behöver bearbetas. Enligt kinesisk medicin och ayurveda är menstruation även en typ av utrensning. Innan jag började leva på frukt och grönsaker kunde jag blöda i över en vecka och jag var så trött att jag alltid såg till att avboka alla kvällsaktiviteter. Det var en pärs att bara ta sig till jobbet.

Efter 4 månader med frukt och grönsaker började saker och ting förändras. Jag känner numera ö h t ingenting innan mensen kommer. Inga känslomässiga förändringar, ingen ilska, ingen oro. Tidigare blev jag ar och irriterad innan mensen kom och blödig och osjälvständig när jag blödde. Nu är det helt annorlunda,  plötsligt en dag är mensen bara där och jag har inte märkt någon skillnad alls i mitt humör.  Sedan blöder jag i 2 max tre dagar. Under dessa dagar fungerar jag precis som vanligt. Dock försöker jag vara lite snäll mot mig själv i tre dagar och jag anstränger mig inte för mycket fysiskt och tar det lugnt med yogan.

Jag kan säga att endast den är förändringen gör det värt för mig att fortsätta med frukt och grönt. Jag har fått tillbaka så många dagar i mitt liv som tidigare försvann i ett töcken av trötthet och osäkra känslor.

Om någon undrar så äter jag inga p-piller eller använder någon annan form av skydd såsom spiral eller dylikt sedan 9 år tillbaka.

4 comments:

  1. Intressant! De flesta jag pratat med säger att ju äldre de blir desto mindre problem får de med sin mens. För mig har det varit tvärtom dock :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så var det inte för mig heller. Det blev sämre och sämre tills jag hittade frukten =))

      Delete
  2. Ja, mensen kan berätta en del om måendet, verkligen! För mig är problemet tvärtom, min mens försvann spårlöst för 8 år sedan (är snart 24). Inte så konstigt, när kroppen min är i total obalans med diverse problem på alla håll och kanter. Innan har jag varit ganska underviktig, så att inte ha mens då kändes mer förklarligt, men de senaste åren är det väl snarare andra saker i kroppen som sätter stopp.. P-piller är läkarnas lösning, men jag känner att det bara kommer ställa till det ännu mer. Jobbar på med mitt och försöker hitta bättre hälsa och hoppas verkligen att hormonerna vill hamna på plats och mensen kan komma igång igen snart..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så besvärligt! Nej, p-piller känns inte heller som en lösning. Det är bara ett sätt att ge sig på symptomen. Jag önskar verkligen att dina hormoner kommer igång igen. Du har ju en massa verktyg och sen får man ju ge sin kropp tid. Det tar tid att läka (talar av egen erfarenhet =)
      kraaam

      Delete