Thursday 5 April 2012

Recognise that the other person is you.

20120225_130435

Recognise that the other person is you. Så sa Yogi Bhajan. Vi är alla ett. Jag har den senaste tiden upptäckt vilken magisk förvandling som sker i mig när jag tänker så här. Det kan vara så att min väg korsats av en människa som jag inte alls förstår mig på. Vi är fundamentalt olika i vårt sätt att uttrycka oss och vårt sätt att vara mot andra  människor. Det är lätt att  i sådana situationer tänka att det är något fel på den personen, att den kanske t o m är sämre än jag i vissa avseenden. Istället för att hamna i den fällan har jag på sista tiden börjat tänka på Yogi Bhajans ord: recognise that the other person is you… Jag går in i människan framför mig och föreställer mig vilka känslor och upplevelser som gör/har gjort att han/hon uttrycker sig på det sätt han/hon gör. Vet ni vad som händer då? Jo helt plötsligt får jag en helt annan syn på personen i fråga och jag fylls av kärlek och samhörighet istället för irritation och avstånd. Att känna kärlek och samhörighet ger mycket mer energi än vad det motsatta leder till, det kan jag lova.

Glad Påsk på er och kom ihåg, the other person is you! 

No comments:

Post a Comment