Saturday 21 April 2012

100% raw.

Sedan 8 april äter jag 100% raw. Jag är väldigt nyfiken på vilka nya hälsofördelar jag kommer att uppnå med detta. Jag är en väldigt målfokuserad person så jag behöver mål. Min målsättning tidigare var att komma  upp i normalvikt, nu är jag där och då är det dags att sätta upp ett nytt mål. Jag är tämligen övertygad om att min kropp behöver mer tid att läka efter de stora påfrestningar den varit med om. Vet inte om jag nämnt det tidigare men jag har fortfarande ett stort sömnbehov så jag gissar att min kropp behöver läkningstid.

Nu sitter jag och mumsar på vindruvor =)

8 comments:

  1. Hej! Vill bara säga att jag tycker att du och din blogg är väldigt inspirerande. Äter inte helt raw numera, men är extremt intresserad av kost och näringslära. Raw har alltid intresserat mig sedan jag som tonåring läste Ann Wigmores bok så äter ofta raw. Jättekul att följa din blogg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! Så roligt att du blir inspirerad! Jag är ganska övertygad om att raw är det bästa för oss hur hälsosynpunkt. Så härligt att höra att du redan som tonåring plockade in raw i ditt liv. Då åt jag mest pasta med ketchup, helt ovetande om kostens betydelse *skrattar*.
      kram
      Jessica

      Delete
  2. Hej Jessica!
    Har precis börjat läsa din blogg och ville bara säga att jag tycker den är jättebra! Är själv i en liknande situation med magproblem och försöker gå över till en 80/10/10 kost. Är vegan redan, äter inte gluten och äter för det mesta frukt men det är svårt att ta det hela vägen! Det är dock målet och jag är jätteglad att det finns bloggar som den här som ger en lite extra vilja och kraft :)
    Kram Linda

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Linda!
      Välkommen! Jag var där du är innan jag gick över till 80/10/10. Låter som en jättebra kost att utgå ifrån! Var sparsam med fettet oxå, känsliga magar gillar inte för mycket fett. Kanske kan du börja med att byta ut varje frukost till ett fruktmål och successivt öka på? Så glad jag blir att jag kan förmedla vilja och kraft!
      kram
      Jessica

      Delete
    2. Kör lågfett och frukt till iaf frukost i lunch. Det tycker jag inte är så svårt, det svåra är som sagt i köra helt ut och ta bort det sista målet. Jag vet att jag behöver göra det för att kunna må bra! När jag har försökt så har jag mått toppen de första dagarna, men sedan ofta blivit lite trött och saknat den där riktiga mättnadskänslan, så jag har fallit tillbaka efter bara någon vecka. Har du nått tips för att klara att gå den där sista biten? Vore väldigt uppskattat :) känner ju hur bra jag mår utan sen lagade maten och alla stimulanser så jag vill verkligen få det att fungera!
      Kram Linda

      Delete
    3. Bra =) Hur mycket kalorier får du dig? Det är enormt viktigt att äta tillräckligt och kanske är det på grund av detta du blir trött efter några dagar?
      Om du saknar mättnadskänslan är mitt råd att äta ångkokt potatis på kvällen tillsammans med en god sallad. Då får du behålla känslan av lagad mat och potatis tror jag är helt okej att äta (används ju mycket i Gersonmetoden och duger det åt cancerpatienter så borde det duga åt oss andra ;). På så sätt äter du en väldigt ren kost och det blir enklare att ta steget fullt ut.

      Delete
  3. Tack för tipsen! Det där med potatis är bra, just för att man inte ska sakna den lagade maten för mkt. Det är bara att jobba vidare :)
    Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Precis, då får du en snäll övergång. Sedan kan du förslagsvis sätta upp ett mål där du är 100% raw en månad så gör du en utvärdering efter det.

      Lycka till och det är bara att fråga mer om det är något du undrar över!

      kram Jessica

      Delete