Wednesday 28 March 2012

Konsten att känna sig stolt.

God kväll mina vänner. Alldeles strax skall jag stänga ner datorn och krypa ner i sängen med en bok eller tidning. Får se vad det blir. Idag känner jag mig extra nöjd och stolt över mig själv då jag yogat, arbetat, städat, sprungit och skrivit på hemtentan. Så slog dig mig alldeles nyss att det är ju ingen konst att vara stolt över mig själv en sådan här dag. Den stora konsten är ju att känna mig nöjd en dag när jag inte presterat någonting. Vi är bra som vi är, alla dagar.

4 comments:

  1. Så sant! Vi är bra som vi är!

    Tänkte fråga dig om hur du tänker kring en sak jag funderat på. Jag har nyligen börjat ta till mig yogan på allvar, och använda mig av den för att läka mig själv. Var nyligen på en enskild session på Institutet för medicinsk yoga, för att få hjälp med hur jag på bästa vis kan använda yogan för att hjälpa mig själv.

    Hur som helst, det jag tänkte fråga dig är detta med yoga och kost. Min yogaterapeut nämnde något om att personer som använder sig av yoga mycket, andas mer och äter mindre, för att andningen ger energi. Just detta att äta mindre nämns rätt ofta tycker jag, att äta mindre energi, och äta mer sällan, och framförallt inte äta ett visst antal timmar innan man går och lägger sig. I mitt liv blir detta väldigt knepigt. Jag har precis som du varit väldigt spinkig och kämpar för att inte hamna där igen, tappar väldigt lätt i vikt om jag inte ser till att äta ordentligt. Min kropp talar inte riktigt klarspråk heller just nu, så jag äter mycket på rutin när jag inte har aptit, för att jag vet hur dåligt jag mår när jag blir för smal och dessutom börjar jag lätt må dåligt fysiskt om jag ätit mindre en dag eller inte ätit på lång tid. Äter dessutom någon timme innan jag går och lägger för att hinna få i mig allt jag behöver under min vakna tid;)

    Så, jag undrar, vad tänker du? Är det inte snarare så att vi har olika mål och behov, att den del behöver sträva efter återhållsamhet på ett plan och andra på ett annat?

    Kram! /Martina

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Martina!
      Så bra att du sökt dig till Medicinsk yoga. Den har ju sitt ursprung i Kundaliniyoga och det har gjorts en hel del studier på dess effekt.
      Kloka tankar du har. Jag kan säga att innan jag var uppe i normalvikt kändes det som jag skulle drunkna emellanåt. Jag sprattlade som en galning med fötterna för att vara kvar med huvudet ovanför ytan. Jag behövde näring. Jag behövde äta. Så din känsla är helt rätt! Jag gjorde precis som du, jag åt även fast jag inte kände hunger. Jag tror att när mat har skadat en så tydligt så vill man inte äta och får därför kämpa med aptiten. Jag funderar på att ta en dag med juicefasta någon gång framöver men det är bara för att jag känner mig så lugn och stabil i min kropp nu. Det var definitivt inte aktuellt tidigare.
      Jag försöker att inte äta för sent på kvällen för jag sover sämre då. Det du kan göra är ju att äta något lättsmält på kvällen så som frukt.

      Så tror jag att det är. Det är ytterst ovanligt att ha problem att hålla vikten från ditt och mitt håll så att säga och jag upplever att kunskapen kring detta är väldigt dålig. Min tanke är därför att du skall fortsätta på det sätt som du mår bra av och som håller ditt sinne lugnt.
      Varm kram
      Jessica

      Delete
  2. Tack för kloka tankar! Ja, man har olika viktiga saker att fokusera på helt enkelt, just nu är detta vad jag behöver! Tänkte även på det gällande andra saker, såsom att t.ex. en del behöver ge sig en spark i baken för att resa sig ur soffan och komma ut på den där promenaden, för mig gäller det att stoppa mig själv (jag bara kör på, trots att kroppen inte orkar) och lära mig att ta det lugnt.

    Må så gott och ha en trevlig påsk! Kram!

    ReplyDelete
  3. Jag har samma utmaning som du så jag förstår precis vad du menar. Det första steget är ju att bli medveten om det och sedan sakta implementera det i sin vardag.

    Tack detsamma och glad påsk! =))

    ReplyDelete