Tuesday 21 September 2010

Tillit och viktökning.

Jag vet inte vad som kom först, tilliten till levande föda och sedan viktuppgång eller viktuppgång som ledde till att jag vågade känna tillit. Hursomhelst så känner jag nu 100% tillit till att även en tunnis som jag kan leva på den här maten. Vågen vandrar uppåt och jag gläds enormt. Det som är a och o dock är att man ger sin kropp de rätta förutsättningar för att klara en omställning. Jag åt en hel del råkost(ej fermenterade rotfrukter bl a) och nötter och frön ( dock sällan blötlagda och mixade )innan jag kom hit. Det blev alldels för tufft för min matsmältningsapparat som efter 38 år som allätare inte längre är på topp. Min chockerade kropp skickade skräckslaget ut allting i ett rasande tempo. “Hjälp, vad skall vi göra med den här svårsmälta maten??? Skicka ut den omedelbart bums!”. Sen gick jag långsamt ner i vikt och började ju naturligtvis tvivla på att det här är rätt kost för en tunnis som jag.

Där är den stora skillnaden mellan Raw Food och Levande föda. Inom Raw Food tar man inte detta på tillräckligt stort allvar och det leder till att en hel del människor slutar med Raw Food. Vem vill se ut som man går mot en svältdöd? Inte jag i alla fall!!!

Nu vet jag bättre och det är såååå skönt =) Jag hyser inga tvivel längre att man kan leva på den här maten. Dock lever jag i en värld som inte resonerar som jag till 100% och det gäller att kunna fortsätta verka i den också. Mina absolut viktigaste tips för en som vill få in mer levande föda i sitt liv är:

  1. Var ytterst noga med hur du blandar olika typ av kost. Stressa inte matsmältningsapparaten i onödan.
  2. Drick Rejuvelac. Jag tror att den här drycken är ytterst viktigt. Jag känner verkligen att min matsmältningsapparat har fått en enorm boost av att dricka detta. Att göra rejuvalac själv är busenkelt och jag kommer också berätta om det senare!
  3. Blötlägg nötter och frön innan du använder dem!
  4. Ät groddade mungbönor och gröna linser. Det finns att köpa men de är oftast pastöriserade, dvs uppvärmda och då har nyttan med dem gått förlorad. Det är väldigt enkelt att grodda själv!!! Jag skall berätta mer om det senare!

Living Food i Valdemarsvik är ett underbart ställe. Till en början kände jag mig skeptisk. Jag tyckte att huset var lite nött och inredningen föråldrad. Nu ser jag detta som en enorm fördel. Här kan jag verkligen vara mig själv! Jag kan gå omkring i mina myskläder och känner inget behov av att ta på min office-outfit. Här samtalar vi om allt och då menar jag allt. Naturligare plats får man leta efter. Personalen är enormt snäll och duktig. Alla hjälps åt. Även vi som gäster emellanåt. Jag känner mig otroligt hemma här och är så tacksam över att jag tog mig hit.

Avslutar med en underbar bild från skogen igår.

 

IMG_0918

Det är lycka att hitta kantareller i skogen. Jag hittade fler och de är nu torkade i torkugnen och ligger säkert förvarade i en burk som får åka med hem till Göteborg. Vi får inte lov att äta svamp under den här 12-dagarskuren men det är helt okej annars. Ser fram emot att göra en god sås på dem och äta tillsammans med Mattias när jag kommer hem =)

Nu skall jag gå ner i köket och hjälpa till med lunchförberedelser. Det skall bli spännande =)

No comments:

Post a Comment