Sunday 19 September 2010

Vår tids kost bakom inflammation och sjukdomsutveckling.

Upphettning av mat ger dysfunktionella proteiner som ansamlas i kroppen.

I somras hittade jag artikeln Vår tids kost bakom inflammation och sjukdomsutveckling ur Läkartidningen. Jag har bloggat om den tidigare men jag tycker den är så viktig att jag ägnar ett helt blogginlägg åt den. Det här är inget hokus pokus utan kalla fakta. Det vi äter idag gör oss sjuka. Naturligtvis får var och en göra som den vill med den här kunskapen men jag tycker att alla har rätt att veta så att man själv kan ta ställning. Det är som med rökning, idag vet alla att det är farligt men en del fortsätter trots detta att röka. Men då är det i alla fall deras eget val. Jag väljer numera bort alla pastöriserade mjölkprodukter. Gluten finns inte heller på min meny längre. Läs den här artikeln och begrunda. Den är inte helt enkel men läs den ett par gånger och låt det sjunka in. Det är dags att vi öppnar ögonen och tar ansvar för vår hälsa, det är ingen annan som gör det åt oss.

Här kan du läsa artikeln: Vår tids kost bakom inflammation och sjukdomsutveckling.

Sprid den gärna till dina nära och kära.

2 comments:

  1. Det är så roligt och lärorikt att följa din resa:D är väldigt intresserad av Levande föda men jag är på test nivå, har inte klivit dit helt än, är vegetarian och har varit utan mjölprodukter i en vecka nu:D och det känns helt fantastisktm vad lätt man är i kroppen. Jobbar med mjölkprodukter men har fastnat på grädde och riktigt smör ekologiskt såklart kan inte riktigt släppa dem än. Ja en spännande resa det är vad det är och tack för att du delar med dig av din. Det är en modig resa att göra då man klivar av det "normala" tåget och många har svårt att ta det, man blir som en främling men åhh vad det är värt det:D ska prova och tvätta håret också med honoung:D. Tack för din inspiration.

    kram Cathrine

    ReplyDelete
  2. Hej Cathrine!
    Så härligt att du inspireras och läser min blogg. Det är för just sådana som du som jag började med den här bloggen.
    Jättebra jobbat med mjölet! Kämpa på med mjölken, den är också viktig att ta bort. Jag älskar grädde!!! Jag älskade att äta fruktsallad toppad med grädde. Men du, man kan göra gudomligt god grädde på cashewnötter!

    Ja, snacka om att känna sig som en främling! Allt man trott på rasar dessutom till grunden. Jag som alltid strävat efter att vara hälsosam kände mig lurad. Men när man plötsligt förstår så gååår det inte att fortsätta mumsa den andra maten.
    Ja! Honung är perfekt! Det kommer bli kalas =)
    Snart skall du se att det är vi som är "normala" ;)
    Jättetack för din kommentar, det gläder mig mycket att kunna inspirera andra.

    kram
    Jessica

    ReplyDelete