Saturday 11 September 2010

Kundaliniyoga i Göteborg.

Sitter i soffan och har träningsvärk i benen efter min första dag på utbildningen till lärare i kundaliniyoga. Kursstarten hamnade lite i skuggan av min kommande vistelse på Living Food i Valdemarsvik. Men idag när jag var där kändes allt så rätt och känslan av att det är precis här jag skall vara uppfyllde mig. Vi började med ett yogapass och detta pass kommer vi att ha i läxa att göra varje dag till nästa gång. Det känns ju perfekt att få en bra kickstart på Hälsohemmet då jag kan få in en fin morgonrutin i min yoga igen. Alla yogisar är inte viga, långt ifrån! Jag t ex har spelat fotboll i många år så musklerna på mina baksida lår är extremt korta. Att sitta med benen rakt utsträckta framför mig och ta tag om fötterna är fysiskt omöjligt för mig. Jag når till knäna. Pratade med Wiveca, lärarinnan på utbildningen och tillika författare till boken Kundaliniyoga: för hälsa, livskraft och självkännedom, och hon sa att jag får vara glad för det lilla. Jag skall stretcha så gott det går och så långt jag kommer, utan att det gör ont. Nu skall jag göra dagens yogapass där bl a en sådan här övning i ingick varje dag i en månads tid så kanske kommer jag att bli lite vigare =) Nu är inte syftet att man skall bli vigare utan faktiskt få en bättre rörlighet i kroppen!

Efter yogapasset var det dags för lektion och lunch och sedan teori igen. Dagen avslutades med ytterligare ett yogapass med grymt tuffa övningar. Så nu är jag tröööött =) Hunnit bekanta mig med en hel del intressanta människor har jag också gjort och imorgon bitti klockan 6 träffar jag dem för att göra en Sadhana enligt Kundalini. Den går ut på att man gör ett ganska enkelt yogapass och sedan avslutar man med 62 minuters mantrameditation. Det gäller att inte bli kissnödig då ;)

Detta medför naturligtvis att jag kommer ta med mig lite yogalitteratur till Valdemarsvik och som sagt, det blir ett perfekt tillfälle att få till en bra morgonrutin.

Nu skall jag strax förbereda inför imorgon och det blir läggdags vid 22 för imorgon ringer klockan 4:45. Sen är det hem efter 15 och dags att packa inför min avfärd på måndag morgon.

Hoppas att du också haft en fin dag och att du gjort något för att ta hand om dig själv lite extra idag!

No comments:

Post a Comment