Monday 20 September 2010

Empati – ett obligatoriskt ämne i skolan.

En sådan dag som idag när så många röstat på SD är det lätt att bli ilsken och tycka att de är “idioter” som röstar som de gör. Jag tror faktiskt inte att alla är “idioter”. Jag tror att en del av dem rent ut sagt kan vara briljanta. Jag tror däremot att de har en sak gemensamt, de saknar empati. Det är det som skiljer oss från dem som är främlingsfientliga. Jag tycker det är fascinerande att tänka på att jag skrev mitt inlägg om att vi skall lovsjunga kvinnligheten och däri ligger också den empatiska förmågan, så sent som igår. Jag hade ingen koll alls på att så många skulle välja att rösta på SD när jag skrev det. Det är inte heller oväntat att det är många män som röstat på SD. Alla ni män som läser det här och vet att ni är fulla av empati, det är inte er jag tänker på. Det vet ni. Men överlag har män mindre empati än vad kvinnor har. Så, det gäller inte bara för oss mödrar att klä våra döttrar i rosa, vi skall även klä våra söner i blått, låta dem bli pojkar och sedan bli män, men också lära dem vad empati är. Det är livsviktigt för den här planetens överlevnad.

Jag erinrar mig en studie man gjort på ingenjörstudenter. De har extremt låg empatisk förmåga: 1,5-2 på en 5-gradig skala. Samma mätningar gjordes på vårdstuderande, då hamnar psykologer och socionomer på de högsta värdena: 3,7-4,2. Läkare och sjuksköterskor hade mellan 3 och 3,5. Uppgifterna är hämtade ur Ny Teknik.

Jag påstår inte att ingenjörer röstar på SD. Det hoppas jag verkligen inte eftersom många av mina vänner är ingenjörer. Jag är själv ingenjör och så även min älskade sambo.

Jag tror dock att empati är något som måste ökas i vårt samhälle. Jag skulle vilja att empati blir ett obligatoriskt ämne i skolan.

2 comments:

  1. I fallet främlingsfientlighet handlar det även om okunskap/rädsla. De två sakerna, okunskap & rädsla, hör ihop, det man inte vet något om är man rädd/orolig för. Vilket också kan höra ihop med utbildningsnivå i det här fallet. Finns åtminstone "tolkningar" där valkretsar med låg utbildningsnivå har högre andel SD-röster och tvärtom.

    En tolkning som till viss del stöds av VALU (http://svt.se/2.139744/1.2153289/vilka_rostade_pa_sverigedemokraterna) är att det är just kunskaps-nivån. Det är unga arbetslösa män, även med liten övervikt på LO-medlemmar. Inget ont om dessa grupper, men de har i genomsnitt lägre utbildning, vilket skulle kunna bekräfta detta.

    Men man kan bevisa allt med statistik...

    ReplyDelete
  2. Så är det naturligtvis också. Rädsla i grupp kan vara förödande.

    ReplyDelete