Saturday 18 September 2010

Raw kolasås och glass.

glass

Eftersom det är trendigare med Raw än levande föda väljer jag att rubricera gårdagens glassfrosseri med Raw. Detta för att jag helt enkelt hoppas att fler kan bli lyckliga av den här kolasåsen =) Jag är ingen glassfanatiker men jag älskar kola =)

Glassen gjordes i tre smaker. Bas i alla sorter är frysta bananer. Dessa körs genom en juicer, det går nog precis lika bra med en mixer. De tre smakerna var:

  • Hallon och blåbär – man varvar banan med frysta blåbär och hallon i juicern. Sedan sparas några blåbär att strös över för dekoration
  • kokos – samma som ovan, man varvar kokosen med bananen och sedan strör man över kokos.
  • vanilj – det här strödde vi över den färdiga glassen i omgångar och man använder ekologiskt vaniljpulver. Såååå gott =) Detta pulver finns t o m att köpa på ICA =)

Sist och störst: kolasåsen!

Eftersom vi hade ett födelsedagsbarn här igår firade vi lite extra med denna kolasås. Det var Anita, som vikarierade för Anita Svensson den här veckan, som gav oss receptet.

Innehåll: blötlagda ( i separata skålar ) dadlar och cashewnötter och sedan använder man blötläggningsvattnet från dadlarna för att få rätt konsistens.

Chokladsåsen då? Jag tycker att min blir mycket godare så jag memorerade aldrig receptet =)

Föreståndaren åkte vid lunch idag så nu har vi hopp och lek tills Anita Svensson kommer tillbaka på måndag. Det enda att tänka på nu är en massa hålltider: Rejuvelac och vetegräs skall drickas och maten skall inmundigas.

Jag måste verkligen ta upp det här med mängden mat igen. De första dagarna åt vi hur mycket som helst men nu blir man mätt och jag står mig väldigt länge! Till frukost ( då det alltid serveras gudomliga fruktsoppor ) frågade jag dock efter en avokado i morse eftersom jag behöver lite mer fett just nu. Jag har hört att man kräver mindre mängd mat efter ett tag med levande föda och nu får jag uppleva det själv. Om jag har problem med att maten inte värms upp och känner mig frusen på grund av det? Inte det minsta faktiskt. Det är verkligen spännande det här =)

No comments:

Post a Comment