Wednesday 1 September 2010

Marknadsförarna som lurade oss att ha mjölk i kaffet.

Sitter på tåget hem från Stockholm. I munnen bränner eftersmaken av den färska ingefäran. I magen ligger några riktigt goda sushi. Jag kan varmt rekommendera Sushi Yama som ligger i stationsbyggnaden vid Stockholms central.

Det är svårt att äta näringmässigt korrekt när man åker iväg över dagen. Jag hade med mig lite grön smoothie som jag drack på tåget upp och lite cashewnötter och russin. Sen var det dags för lunch och nu börjar det intressanta. Det fanns mycket att välja mellan:

  • Dagens
  • KRAV
  • Sallad
  • Vegetariskt
Jag siktade in mig på det vegetariska. Det var squash som badade i mozzarella så det fick jag utesluta. Mjölk står längst upp på undvika-listan. ( Mjölk minskar järnupptaget och kalciumupptaget, kopplas ihop med diabetes typ 1, ADHD och Autism-fall ). KRAV bestod av rotfruktsgryta, det lät ju gott! Men det var ju kött i den... Så idag fick de bli fisk, igen. Så nu längtar jag efter mat befriad från animaliskt protein.

Sen var det ju dags för eftermiddagsfika! I vår näringsfattiga, rörelsefientliga tillvaro måste vi ju droga oss med kaffe och socker på eftermiddagen. Jag tog grönt te men kunde av sociala skäl inte säga nej till kakan. Den var förresten god som tusan men gissar att den bestod av: mjölkprotein av något slag, förhoppningsvis inte mjölkpulver eftersom det är värsta sorten, socker naturligtvis och färgämnen.

Det är intressant vad vi gör mot våra stackars kroppar. Som Mattias brukar säga: Det finns väl ingen som häller i fel bränsle i sin bil och förväntar sig att den skall gå som en klocka?

-Hjälp, tänker du kanske nu. Det verkar ju jättejobbigt det här!

Mina enkla tips att börja med är följande:
1. Drick en liter grön smoothie om dagen
2. Uteslut mjölkprodukter, ( ja även hårdost, den är grymt tuff att bryta ner och kopplas ofta ihop med hudproblem)
3. Gå till hälsokosten och köp Probiotika.

Är det enklare att byta plats på 2 och 3 så gör det! Det viktiga är att du börjar någonstans!

Men, men vänta lite nu säger skeptikern. Vi lever ju ganska länge på den här kosten! Jo det är sant, men hur många i generationen runt 40-talisterna känner du som inte lider av högt blodtryck, artros, diabetes typ 2 eller andra så kallade kroniska sjukdomar? Säkert känner du någon som haft bröstcancer eller prostatacancer.

Nåväl, säger den nyktre, det är väl ändå varje individs egna ansvar. Jo om det bara vore så väl, men mammor med näringsbrist ( jo de flesta av oss lider av det idag) föder barn med näringsbrist och dessa barn har mindre motståndskraft mot födoämnen osv. Jo, tänk efter, hur många barn på dina/ditt barns skola är helt allergifria? Inte så många gissar jag.

Att lägga om kosten till sådant som inte skapar inflammationer gör att vi återigen klarar av sådant vi inte tålde tidigare. Jag menar, det är ju helt vansinnigt att så många av oss numera är allergiska mot naturen (gräs, pollen av olika slag)!!!

Det kanske låter som hokus pokus men det är grymt logiskt.

Vill du läsa mer om gifter i barn så läs det här.

Nej mina kära vänner, misströsta inte, det är bara på tiden att vi öppnar ögonen och vägrar låta våra barn förgiftas av miljö och kost!

Här är damerna som fick vuxna människor att dricka mer mjölk, nämligen genom att starta Lattetrenden. Nej min vän, det var inte du som kom på idén att plötsligt hälla massa mjölk i kaffet. Det låg starka marknadsföringskrafter bakom.

Jag tycker det är förfärligt. Mjölk borde märkas på samma sätt som cigaretter. Neeej jag pratar inte om rå mjölk från en gräsbetande kossa. Jag pratar om pastöriserad homogeniserad konstjord, så kallad mjölk.

Jag vill ge mig själv och mina barn och kommande generationer en giftfri inre och yttre miljö. Jag kan inte förändra världen men jag kan förändra mig själv.

No comments:

Post a Comment