Monday 13 September 2010

Köttfri måndag.


Enligt FAO, FN:s Livsmedels- och jordbruksorganisation står djuruppfödningen för 18 procent av de totala utsläppen av växthusgaser i världen. Den globala flygtrafiken står för 3 procent. Det ger en tankeställare eller hur?

Det finns en världsomspännande kampanj, Meatfree Monday, där du kan gå in och få inspiration till att inte äta kött på måndagar. Vill du ha svensk information kan du kika på Köttfri måndag.

Det är inte enkelt att börja leva köttfritt! Jag vet precis hur det är eftersom jag slutade tillaga kött så sent som i våras. Men herregud tänkte jag, vad skall jag ersätta köttfärssåsen, korvgrytan, kycklingen och köttbullarna med???? Det är inte så enkelt i början men det går! Och en dag i veckan blir en trevlig utmaning ( kom dock ihåg, du skall inte ha kött på smörgåsen heller den här dagen =)) På Vegetariskt.com hittar du en massa recept att bli inspirerad av.

Till de kvinnor som läser det här: man blöder mindre vid menstruation när man slutar med kött. Det var det som fick mig att sluta med köttet i våras. Numera har det dock adderats en hel rad orsaker till att jag inte längre äter kött men det är en annan historia =)

Titta på vår fantastiskt vackra jord. Vi har bara en. Vi behöver vara rädda om den. En köttfri måndag ger ringar på vatten.







No comments:

Post a Comment