Thursday 16 September 2010

Dag nummer fyra.

Idag har jag varit här i fyra dagar. Eller tre och en halv kanske med tanke på att jag kom hit vid 16 i fredags. Det är ganska intressant att se hur vi fyra som just nu går den här kursen reagerar på samma sätt. Två av oss hade huvudvärk under tisdagen och lite igår. Vi har ätit hur mycket som helst och köket hat fått slita för att fixa mat åt oss. Men idag tog det liksom stopp för oss och köket undrar varför vi inte skall äta upp all mat de gjort som vi brukar =) Alla fyra slocknade efter lunch idag också så tydligen händer det något i våra kroppar =) Jag skall dricka ett glas rejuvelac – föryngringsdryck – till innan jag lägger mig. Måste ju hålla mig ung och fräsch så Mattias inte tröttnar på mig ;)

Idag har jag lärt mig något väldigt viktigt och det är att man inte skall blanda olika typer av mat.

3 saker man absolut aldrig skall blanda:

  • protein – stärkelse
  • stärkelse – frukt
  • frukt – grönsaker

Detta för att olika typ av föda tar olika lång tid att smälta och om man blandar hej vilt så stressar man kroppen jättemycket och den skickar till slut ut osmält föda.

Det här verkar vara en av de väsentliga skillnaderna mellan Raw Food och levande föda ( jag skulle vilja byta namn till livgivande föda för det är precis det den här kosten är ). Inom Raw Food pratar man inte om vikten av att inte blanda samt vikten av att äta lättsmält föda. Vidare äter man ovanjordgrönsaker i första hand inom levande föda. Svårsvält mat fermenterar man, dvs man äter den mjölksyrad. Exempel på svårsmält mat är råa morötter och vitkål så det fermenteras. Surkål har du säkert hört talas om. Jag misstänker att det här kan vara boven i dramat när det gäller mig och att jag gått ner för mycket i vikt eftersom jag kört en hel del Raw Food emellanåt. Min matsmältningskanal har helt enkelt inte klarat av att hantera den nya fiberrika maten. Just nu bombarderas min kropp med enzymer ( finns en massa av detta i rejuvelac bl a) och näringsämnen som kroppen kan tillgodogöra sig.

Idag fick jag också lära mig att många som lider av elöverkänslighet (nej det är inte inbillning!) - har för mycket tungmetaller i kroppen. Precis som ofta är fallet med barn med autism exempelvis.

IMG_0851

Vetegräset som jag skrev om igår odlas i källaren. Detta pressas i en vetegräspress och sedan dricker man det. Det är ganska starkt så första dagen dricker man bara en tesked och sedan ökar man på med en tesked upp till 7. Om man är glutenintolerant eller allergisk kan man dricka det här. Det är nämligen i själva fröet som gluten finns och det blir giftigt under raffineringen. När det gäller rejuvelacen, som är gjord på groddat vete är jag inte helt säker på om det fungerar. Vetegräs kan man köpa i pulverform. Det är naturligtvis inte lika bra som färsk vetegräs men, även om det är enkelt kanske vi inte är så många som odlar vetegräs hemma ;) Att grodda verkar dock väldigt smidigt och enkelt så det kommer jag göra hemma.

IMG_0864

Hösten är så vacker. Men sommaren är inte tokig den heller. Här kommer en sommarbild från havet:

IMG_0841

Som vanligt saknar jag mina nära och kära såhär på kvällen men jag har en bra bok, Committed av Elizabeth Gilbert, hon som skrivit den underbara Eat, pray, love som nu även finns på film med Julia Roberts i huvudrollen. 

No comments:

Post a Comment