Thursday 23 February 2012

Din lilla bebis blir vad du äter.

Baby. Flickr: storyvillegirl

Det finns rapporter som visar att spädbarn har höga halter av AGE(advanced glycation end products) i sig. AGE är förenklat ett gift som skapas vid viss hantering av mat. Höga halter av AGE kopplas ihop med sjukdomar som diabetes typ II, njurproblem, autoimmuna sjukdomar osv. Det är ju så att det man äter som gravid går över i blodet till bebisen. Personligen förstod jag aldrig varför det skulle vara fritt fram att äta massa skräp när jag var gravid för att man “ändå skulle bli tjock”. Ehum, man är väl inte tjock för att man är gravid? Jag visste inte alls det jag vet om kost idag men en punkt var jag väldigt säker på och det var att det aldrig kunde vara hälsosamt vare sig för mamman eller barnet att mamman vräkte i sig en massa skräpmat i form av bla raffinerat socker och färgämnen. Jag fortsatte att äta som vanligt och var istället mer sparsam med godis och annat skräp. Min viktökning började först efter halva graviditeten. Jag minns att min barnmorska var orolig för att jag inte gick upp i vikt innan dess och tyckte att jag kanske borde äta någon extra chokladkaka. Ehum, det gjorde jag förstås inte =)

Nåväl, tillbaks till bebisarna. Våra älskade barn riskerar alltså att få en dålig start redan från början och det klandrar man mammornas kost och vällingen för. 

“The Mount Sinai study found that newborn babies had levels of AGEs in their blood as high as their adult mothers right after birth.  Within the first year of life, after switching from breast milk onto commercial formulas, each infant’s AGEs had doubled to levels seen in people with diabetes, and many had elevated insulin levels!” Skrämmande!

 

“Advanced Glycation End products are found predominantly in foods that have been cooked using dry heat, such as potato chips, French fries and grilled meats. Processed foods are generally high in AGEs.  Hard pretzels, cereals, and crackers are also serious offenders.”  T o m de oskyldiga flingorna skall man vara aktsam med.

 

Läs artikeln om hur dåliga odds bebisar har redan från början och begrunda.

Vill du läsa mer om maten(AGE) och hur den påverkar oss kan du läsa den här ypperliga artikeln ur Läkartidningen:  Vår tids kost bakom inflammation och sjukdomsutveckling.

No comments:

Post a Comment