Tuesday 21 February 2012

Lägre kreatininvärden med vegankost.

Vi är så glada här hemma för min makes kreatininvärden är numera en bra bit under gränsvärdet.  Under hans tid som allätare steg dessa värden för varje år och var en bra bit över gränsvärdet. Förhöjda kreatininvärden är ett tecken på att njurarna inte fungerar sägs det... Nu har min man ätit en vegankost där han även uteslutit gluten i ett år ungefär och på senaste hälsotestet låg hans värden en bra bit under gränsvärdet. Det är så roligt att få så tydliga bevis på att det man gör fungerar. Som min man säger: ”jag skippar det animaliska proteinet av helt egoistiska skäl. Jag vill vara frisk.” Jag är glad och tacksam över att ha en så klok make som väljer en hälsosam väg.

4 comments:

  1. Lycka till! Jag har levt på vegetabilier i 52 år och med mycket fina medicinska värden. Arbetar fortfarande vid nära 78 års ålder.
    Kjell Winberg

    ReplyDelete
  2. Tack så mycket! Jätteroligt att höra att du levt så länge på vegetabilier. Tack för att du delar med dig.
    mvh
    Jessica

    ReplyDelete
  3. Hej!
    Det var mycket intressant att kreatininvärden kan sänkas enbart med annan kost. Vegankosten innehåller naturligt färre proteiner, men ändå!
    Gunilla

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej!
      Ja, när vi ger kroppen rätt förutsättningar kan den läka många saker!
      mvh
      Jessica

      Delete