Friday 24 February 2012

Estelle i skogen.

victoria

En av mina favoritbilder på nyblivna mamman. Jag såg fotoutställningen på Nationalmuseum där denna bild var med.

 

Jag distansarbetade idag och tog en lunchpromenad i skogen samtidigt som den nya prinsessans namn skulle offentliggöras. Hightech-skogsmulle som jag är fiskade jag fram telefonen och tittade på live tv när namnen tillkännagavs. Jag blev väldigt förvånad över namnet Estelle. Tror inte jag sett det i några namnförslag som har figurerat. Sen fick jag höra en fin historia som jag tror kan ha att göra med namnvalet. Minns ni Folke Bernadotte med de Vita Bussarna under andra världskriget? Han var i alla fall gift med Estelle Bernadotte. Tydligen var Victoria vid något tillfälle och tittade på dessa vita bussar och visade ett enormt intresse för bussarna.  De vita bussarna användes för att transportera norska och danska politiska fångar från Tyskland. Så kanske är detta en hyllning till Folke och hans gärningar? Men vad vet jag *skrattar*. I vilket fall som helst gläder jag mig enormt för Daniel och Victorias skull. =) Att få barn är det största i livet.

Jag har alltid varit fascinerad av vårt kungahus och dess historiska koppling. Jag tycker det är coolt att Jean Baptiste Bernadotte (sedermera Karl XIV Johan) löste vår statsskuld och att hans son Oscar I hade Napoleon som gudfar. Historiens vingslag. Karl XIV Johan bedrev även sängkammar-regering. Det var ju så himla kallt i Sverige tyckte fransosen och sovrummet var ju de varmaste rummet så där blev han kvar när han arbetade under vintertid =)

Nåväl, jag önskar er en underbar helg! =))

No comments:

Post a Comment