Saturday 25 February 2012

80/10/10 i korthet.

SC20120225-083939

Här ser ni en skärmdump av appen jag använder för att registrera vad jag äter under en dag. Ibland äter jag ångkokt potatis på kvällen för att få ihop dagens kalorier.

 

80/10/10 eller 811 är Raw Food där man fokuserar på att äta mycket frukt. Fett och kolhydrater i kombination ställer till det i kroppen och istället för att ta bort de viktiga kolhydraterna minskar man på fettet.

  • 80% är kolhydrater där största fokus är på frukt
  • 10% är fett från avokado, nötter, frön bl a
  • 10% är protein

Den första månaden på den här dieten åt jag inget fett alls och min mage/tarm ääääälskade det! 

Vidare skall man se till att få i sig ordentligt med vatten. Jag börjar varje dag med en liter vatten ( jag som alltid haft väldigt torr hud på vintern har haft jättefin hy denna vinter ). Av solen får vi D-vitamin och sen jag plockade bort animaliskt protein bränner jag mig aldrig i solen längre. Motion är förstås också viktigt. Vidare måste man sova ordentligt för att uppnå optimal hälsa.

811 är alltså inte en diet utan en livsstil:

- Raw Food med stort fokus på frukt

- Det är viktigt att få i sig D-vitamin från solen

- Motion krävs för att få och behålla en sund och frisk kropp

- Sömn är också oerhört viktigt för att vara frisk

- Vatten

Sen måste man skratta och ha roligt förstås =) Passion förlänger livet =)

4 comments:

  1. Härligt det låter och inspirerande :D En nyfiken fråga uppstod när jag läste inlägget. Har du sett någon skillnad på priset? Är det någon skillnad på hur mycket pengar du lägger på maten nu, än vad det var innan? Om man räkna på det du äter på en vecka till exempel.

    Kram Cathrine (Super spännande och följa din resa :D )

    ReplyDelete
  2. Hej Cathrine! Hoppas allt är fint med dig =)
    Det är väl den enda nackdelen med den här livsstilen. Det är dyrt. Min man och jag har pratat om det och vi är ju förstås rörande överens om att det är dyrare att vara sjuk... I framtiden vill jag nog gärna bo närmare frukten och då blir det ju en helt annan kostnad. Nu får jag göra det bästa av det hela och jag funderar på att ta kontakt med grossister och se om jag kan handla direkt för att slippa mellanhänder.
    Sen är det ju så att så fort man väljer fina råvaror går priset upp.
    Roligt att du fortfarande följer mig =)
    kraaam
    Jessica

    ReplyDelete
  3. Hej, Tack för ditt svar :D synd att det ska vara dyrt att köpa bra mat och billigt att köpa dålig. Man kan ju tycka att människan borde gå före pengar . Rent logiskt så borde inte krav frukt kosta mer än vanlig frukt. Kan ju intre vara dyrare att odla, kanske lite längre tid att få fram varan.

    Ja vad härligt och bo i ett varmare land med jämnare temperatur :D Får hoppas det löser sig med grossiterna så du får ett bättre pris, verkr ju som att de funkar fint i andra länder. Det ä bara bra med mig, fullt ös med skola och en längtan till sommar och ledighet :D

    kram Cathrine

    ReplyDelete
  4. Ja visst är det konstigt. Vi hoppas att det blir en förändring i framtiden. Jag önskar också att animaliskt protein skall vara rejält dyrare med tanke på vilken miljöpåverkan som denna matproduktion medför.
    Härligt att du har det bra =) Nu känns det ju som våren är på stark frammarsch och vips har vi sommar =)
    kram kram
    Jessica

    ReplyDelete