Thursday 29 December 2011

Mot(ivat)ion.

Time to run =)

Så här lycklig var jag innan min första löprunda i Spanien i november =)

 

Igår avhandlade vi sömn så idag tänkte jag prata lite om motion för det ökade välbefinnandet =) Motion går oftast hand-i-hand med motivation. Det är viktigt att ha klart för sig själv varför man motionerar så att man kan påminna sig själv om detta när det känns motigt. För motigt kommer det att kännas emellanåt =) Jag har en väldigt tydlig målbild med min motion just nu. Jag skall bli så stark i min kropp att jag kan stå emot tuffa virus. Dessutom vill jag vara stark för att orka med saker i vardagen. För mig är styrketräning, löpning och yoga den ultimata kombinationen. Styrketräningen gör min kropp starkare och ger mig en bättre hållning. Den ligger även till grund för löpningen då jag kör en hel del benträning. Löpning för mig är ren glädje. Jag äääälskar att springa, har alltid gjort det. Att jag sedan får en belöning i form av endorfinpåslag efteråt är ju nästan oförskämt lyxigt =) Yogan ger mig mental styrka. All rörelse hjälper lymfan att rensa ut orenheter ur kroppen. Tumma inte på att röra kroppen, det är en väsentlig faktor om du vill hålla dig frisk. Låt inte ursäkter som “jag har inte tid” komma i vägen. Om du motionerar regelbundet kommer du få så mycket mer energi och en mycket klarare hjärna vilket gör att du kan utnyttja din vakna tid på ett mer effektivt sätt. Att gå i en orkeslös halvdvala under sin vakna tid är ju inte särskilt upplyftande eller hur? =)

Kort och gott:

  • Ta reda på varför just du vill motionera, skriv ner detta så att du kan påminna dig när lusten inte riktigt finns(mer energi, ökad livsglädje, bättre hälsa, snyggare kropp osv)
  • Hitta en motionsform som ger dig glädje! Det finns ju sååå mycket som erbjuds idag att det bara är att välja och vraka =)

No comments:

Post a Comment